söndag 21 augusti 2011

Kommer vi drunkna i medelmåttighet?

Moby gjorde nyligen en liknelse mellan vad internet gör med kultur och nanorobbotar som jag tyckte var väldigt intressant. Om man bygger nanorobbotar som kan kopiera sig själva kommer jorden tids nog att vara täckt av endast en grå sörja, bestående av nanorobbotar. På samma sätt är det med kulturen idag. Idag kan alla spela in sin musik hemma, göra sin egen film eller ta och publicera sina egna bilder. Risken är att vi istället för att ge varje potentiellt geni en chans dränker varje geni i en grå sörja av medelmåttighet.

Jag fick inte intryckt att Moby tyckte datorerna gör mer skada än nytta som Elton John tycker men det är en tänkvärd tanke. Han gjorde det i en diskussion om riskerna med datorrevolutionen för musiken som konstform och kultur. För det är konsten och kulturen jag pratar om, inte huruvida musikerna tjänar några pengar. Det är också en intressant diskussion men en annan.
Och han har en poäng tycker jag, jag är ofta den som sjunger datorns och interwebbens lov när det kommer till hur den påverkar musikvärlden men det finns nackdelar.
När varenda jävel kan göra en trudilutt och tjonga ut den så alla kan höra blir det snart väldigt många saker som alla kan höra.

Är man cynisk skulle man kunna säga att det är minst lika svårt att höras genom bruset idag som det var att få skivkontrakt igår.
Ur de flesta lyssnares perspektiv är inte heller skillnaden så storOch ur lyssnarens perspektiv är de fortfarande hänvisade till kanaler som pumpar ut intetsägande musik som väljs av någon annan. Då gjorde skivbolagen första gallringen på artister och radion och kritiker gjorde den andra. Det enda vi har gjort är att plocka bort första gallringen vilket bara gett oss mer skit.
För skit finns det, en jävla massa skit.




Jag måste slänga in en liten fördel med överflödet. Jag tycker ju faktiskt att fördelarna överväger.
För de som är insnöad på någon smal stil är det ju ljusår mycket bättre idag. Och då menar jag inte bara vad gäller att få tag på musik som mp3 eller cd utan det faktum att det idag släpps mycket mer musik. Hur mycket musik det fanns att få tag på i en viss stil stog inte på något sätt i relation till hur många band det fanns eller hur duktiga dom var utan berodde bara på hur många och köpkraftiga lyssnarna var. För den som lyssnar på mer udda, extrem eller experimentell musik av olika slag finns det mycket mer av kvalitet att välja på idag.

5 kommentarer:

  1. Man ser inte skogen för alla träd.
    Många av mina favorit musiker just nu gör deras musik i hemmastudio, Internet har också gjort det enklare att hitta mindre band i andra länder som man aldrig hade hittat förr.

    Förr fick man förlita sig på att någon kompis skulle komma springandes med en platta eller att en recensent på tidning/fanzine skulle recensera. Nu kan man ut och upptäcka själv..
    Visst finns det mycket skit men det finns mycket bra också, håller iaf med dig. Fördelarna väger över.

    SvaraRadera
  2. Jag tror att om man tycker det är kul att leta efter och hitta ny musik, vilket du verkar göra, har det blivit väldigt mycket bättre. Men för den som inte är så väldigt intresserad är nog inte fördelarna lika uppenbara. Du vet dom där som aldrig skulle kunna tänka sig att lyssna på en radiokanal utan reklam och på allvar tycker att det senaste är samma sak som det bästa.

    SvaraRadera
  3. @smygbögen ett jävligt bra band är faktiskt the Melvins. Har du hört dom?

    SvaraRadera
  4. hmm undra vem situation parkbänk kan va. men ûberbra bandtips där, melvins ett band präglat av mer än 25 års slit, integritet o tusentals spelningar

    SvaraRadera

Bara fegisar och får utan åsikter låter bli att lämna kommentarer. Det är helt okej att vara hur hård men vad som helst är inte acceptabelt. Jag förbehåller mig rätten att ta bort kommentarer som blir allt för fördomsfulla eller hatiska.