måndag 15 augusti 2011

Hur tänker Gustaf Almkvist?

Jag passar på att skriva medans pennan är varm.
Jag hörde idag på radion om Gustaf Almkvist som är ledarskribent på Svenska Dagbladet. Han hade tyckt till om kravallerna i London. Ett vettigt och viktigt ämne för en ledare i en stor tidning. Men vad han säger är ju helt uppåt väggarna.

I sin ledare, som jag naturligtvis var tvungen att läsa, skriver att "det finns inget orsakssamband mellan sociala problem och kriminalitet".
Gustaf menar att om man går med på att det finns ett samband mellan kravallerna och sociala problem i samhället skulle det vara samma sak som att säga att fattiga förlorar känslan för rätt och fel, och så fördomsfull vill han inte vara.
I radion fick han den naturliga frågan om varför det sällan blev oroligheter i Danderyd eller på Lidingö men då stog han svarslös och mumlade nånting om att han inte visste.
På frågan vad det då kunde finnas för orsaker till kravallerna svarade han att det kunde vara vanlig ondska.
Ondska!?
Är han helt tappad?

Vad ger det då för slutsats? I Danderyd och andra välbärgade områden finns alltså ingen ondska men i förorten och fattiga kvarter, där bor det onda människor i varje trappuppgång.
Så fördomsfull ville han tydligen vara.
Det finns inget annat sätt att tolka det han säger och skriver. Att Svenska Dagbladet är en ganska taskig högerblaska visste jag redan. Men att de skulle upplåta sin ledare till en sån en sån här lallare med närmast fascistoid världsbild var väl att gå lite väl långt? Hans åsikter verkar ligga på den bruna planhalvan.

Vad han inte heller verkar inse är att begrepp som rätt och fel är väldigt relativa. En gräns som ter som omöjlig att passera för en person är en nödvändighet för andra. De allra flesta har faktiskt inte högre moral än de har råd med. När stora massor går utan pengar, sysselsättning eller hopp om framtid (den sista är viktigt) kommer de få andra prioriteringar och värderingar än människor med gott ställt och framtidsplaner. En person som inte känner att de får ut något av att tillhöra ett samhälle känner sig naturligtvis inte heller skyldig det samhället något. Det kan man också se som rätt och fel. Det är inte en ursäkt för att slå sönder en stad men ger en förklaring till varför staden blir sönderslagen. Så självklart spelar sociala faktorer en stor roll i kravallerna i London. Att påstå annat gör att man precis som Gustaf Almkvist framstår som lite tossig och med en helt ogenomtänkt, förenklad och fragmenterad syn på verkligheten.

16 kommentarer:

  1. Klart att det finns ett samband, men när han sen blandar in fattiga I resonemanget så känns det som att försöker göra billiga poänger. Det är skillnad på ekonomiska och sociala problem, det ena KAN innebära det andra men man brukar inte klumpa ihop dom.

    Sen tror jag iofs inte att det är några hemlösa som springer runt och plundrar I England, det är gammalt hederligt moraliskt förfall helt enkelt. Samma sak som när man vandaliserar för nöjes skull, kastar sten på räddningstjänt och ambulans osv. Jag har viss förståelse för gatustrider mot polis, t.om att ha begäret tar över och man plundrar TVbutiker. Men när man sen sätter eld på butiken när det bor folk på övervåningen. Det är den lägst stående livsformen som gör så, slödder utan samvete. Det beror inte på fattigdom.

    SvaraRadera
  2. Först läste jag ditt inlägg och höll med, jag tänkte att, jo men så är det nog. Om man är nöjd med sitt liv och har det bra då vill man inte förstöra. Sen läste jag smygbögens kommentar och ja… höll med han också.

    Jag ställde mig frågan: Varför bränner ungdomar ner bilar i Göteborgs förorter. Kanske är det så som grön skriver att det beror på sociala problem men långt inne i mig finns tankar som, dom tycker säkert det är kul, spännande och tufft, vem i gänget klarar mest osv.

    Jag har hört att många ungdomar idag drömmer om att komma in och göra karriär i kriminella gäng, man vill visa sig duktig inför de vuxna kriminella, en ”bad boy” får mer tjejer dessutom ; ) Det är inte bögarnas fel, det är tjejernas! Vad e de för fel på en snäll kille haha. Skämt åsido, kanske hade dessa ungdomar drömmar om att bli jurister, läkare eller fotbollsproffs, men på grund av vårt diskriminerande samhälle togs dessa drömmar bort från dem och ersattes med de tidigare nämnda. Jag vet inte, jag har aldrig upplevt någon diskriminering från samhället men jag är visserligen svensk och kommer inte från en förort.
    Exempel på våldsamma beteenden bland välbärgade personer utan sociala problem tror jag det finns gott om. Många så kallade stenkastande vänsteraktivister tror jag har både jobb och snälla föredrar, men ändå tycker de polisen är svin. Fuck the system!

    SvaraRadera
  3. @Smygbögen: Att det är moraliskt förfall är jag med på. Men frågan är anledning till det moraliska förfallet. Och är inte moral något väldigt subjektivt?

    @Joakim: Jag tror att du förenklar väldigt när du tror att det är grupptryck och för att få brudar som de vandaliserar. Jag tror snarare att det beror på en bitterhet mot ett samhälle som de inte känner gett dom nån chans. Men det finns många andra anledningar också.
    Det finns en del som bara är idioter och det finns en hel del som passar på nu eftersom dom som du säger tycker att polisen är svin. Det stoppar man inte genom att sätta in vattenkanoner. Det stoppar man bäst genom att se till så att polisen slutar bete sig som svin. För fientlighet mot poliser är långt ifrån alltid utan grund.

    SvaraRadera
  4. Delfinen här! Jag tror det är en viss typ av människa som anser sig va utan framtidsutsikter och som finner sig i det. vältrar sig i det och tycker synd om sig själv. buhuu jag får inget jobb, buhuu han på andra sidan gatan har massa pengar. och så hör dom så mycket snack från "likasinnade" väldigt mycket snack, såpass mycket att dom har kraftiga robin-hood komplex. då är man verkligen svag o väljer att inte tänka själv. för fan vad är egentligen en människa kapabel till? jo fan helt fantastiska saker. helt otroliga grejer, OM MAN LÄGGER MANKEN TILL !!! hade man mutat en arbets-skygg glidare med 10000kr om han skaffade jobb inom två veckor så hade han ordnat garanterat (-eller krävs 50000kr ??) det handlar om vilja och att ta vilket skitjobb somhelst(många anser att vissa jobb minsann är under deras värdighet, men att råna,plundra och stjäla det har mycket värdighet det, I WANNABE GANGSTERNS VÄRLD!!! alla dom som ställs inför rätta nu på löpande band för deras delaktighet i upploppen tycker jag gemensamt ska betala av precis varenda öre som skadorna uppgått till.

    SvaraRadera
  5. Delfinen: Snacka om förenklad syn på problemet. Dom är bara arbetsskygga latmaskar som tycker det är kul att slå sönder saker. Vad tror du får människor att börja anse sig själva utan framtidsutsikter? Och hur skulle du bete dig om du inte trodde att du hade några framtidsutsikter?
    Och kom inte och säg att du skulle skaffa ett jobb. För det skulle du inte tro att du skulle kunna få om du nu trodde att du saknade framtidsutsikter.

    SvaraRadera
  6. delfinen här. ok där står du, tolkar det som att det du inte kommenterar håller du med om då!

    SvaraRadera
  7. Eller, va?
    Vad är det jag inte kommenterat? Jag bemötte inte varje sak du skrev punkt för punkt, men jag kommenterade ju det du skrev som en förenkling av situationen och ställde frågor.
    Frågorna är tänkta att belysa det du skriver i början om framtidsutsikter. För det är det som är problemet i det du skriver. Du börjar med att säga det är personer som inte har något hopp om framtiden för att sen utmåla deras situation som ett eget val. Förstår du inte bristen på logik? Det är väldigt svårt att jobba för nånting om man inte själv tror att det ska gå.

    SvaraRadera
  8. @Delfinen: Men välkommen in i matchen.

    SvaraRadera
  9. tackar för välkomnandet. bara för att dom tror att dom inte har några framtidsutsikter så är det ju automatiskt inte så. enligt mig så hade ju den normala reaktionen varit att göra allt för att bevisa motsatsen. ser det även som ett stort hån mot dom som faktiskt inte får en riktigt chans, som tex personer med downs-syndrom, eller folk födda utan armar o ben...you name it. dom hade gjort vad som helst för att kunna ta ett par steg. allt går om man kämpar o vill ändra sin situation. sen det som hände i london, tänker på ett ställe som plundrades o slogs i spillror, som sen sattes i lågor, helt sjukt bara det o jävligt onödigt. men det absolut sjukaste var ju att ovanpå stället låg det ju bebodda lägenheter med folk i. vad är det för JÄVLA idioter som gör så jävla korkade grejer. jo folk som är för intelligensbefriade för att förstå att dom har större framtidsutsikter o möjligheter än dom har vett o förstå.

    SvaraRadera
  10. Huruvida dom har framtidsutsikter eller inte spelar ingen roll. Det som styr människors handlande är vad de tror de har för utsikter. Detta är ett av mycket få fall där tron är mer väsentlig än verkligheten.
    Sen är många av dom idioter. Det säger jag inte emot på nåt sätt. Frågan är hur dom blivit idioter. Självklart har de ett eget ansvar men om det blir mer och mer bråk och oroligheter i fattiga områden ju fattigare de blir medans det fortsätter att vara lugnt tyder det på nånting. Och det är att sociala problem spelar stor roll när det kommer till kravaller. Men det är klart, det finns bråkstakar från överklassen också. De håller sig bara lugna i sina egna kvarter.

    SvaraRadera
  11. @Grön: Jag tror nog grupptrycket har mer inverkan än du tror, smågrabbar som vill verka tuffa för dom äldre. Så har det alltid fungerat..man ser det dagligen. Endel av dom här grabbarna är knappt torra bakom öronen, dom har inte hunnit bli bittra på samhället ännu. Men om man är ute och kastar sten och driver på nätterna så kommer väl skolgången gå sådär, så bitterhet kommer nog infinna sig tillslut ändå.

    @Alla: En okvalificerad gissning är att dessa grabbar går på bidrag, möjligen så bor dom eller deras familjer I hem som Engelska staten betalar. Nu vänder dom sig mot samhället som håller dom levande med konstgjord andning, det är nästan som att dom har glömt av att det är deras ansvar och ingen annans att överleva. Dom är inte fattiga, har man kläder, mat på bordet och tak över huvudet är man inte fattig. Det finns många ställen I världen där folk lever I riktig fattigdom men inte springer dom runt och tuttar eld på allt dom ser, därför anser jag att sociala och ekonomiska problem bör hållas isär.
    England har haft relativt hög arbetslöshet även när det fanns jobb, det löste dom med arbetskraft invandring. Det lönade sig helt enkelt inte att ta låginkomstjobb om man gick på bidrag, så folk stannade hellre hemma. Nu skiter det sig för England ekonomiskt så då är det klart att arbetslösheten skjuter I höjden.

    En klick av upploppsmakarna kanske har något otalt mot polisen, resten är bara opportunister, tillfället gavs och dom tog det. Gäng från en stadsdel som åker till en annan för att plundra, ni hör väl hur det låter. Samma I Götet, börjar det brinna I Angered så kan man ge sig fan på att det börjar brinna på andra sidan staden med. Att sen skylla över detta på segregering och diskriminering anser jag vara att förenkla problemet. Det är som något mantra vissa människor har.

    Jag tror inte problemet kommer att försvinna, snarare bli värre. Under upploppen I England så gick fotbollshuliganer ut och patrullerade I vissa städer, det var kul att dom för en gångs skull fick göra samhället lite nytta. Samma här hemma I Svea, polisen står handfallna. Man kan pumpa in hur mycket pengar som helst I förorterna, man kan ge dom lägenheter...allt. Det är alltid någon råtta som vill ha mer, vi bränner lite bilar till. Så en vacker dag bränner dom en bil för mycket eller råkar tutta på ett helt höghus och sen blir det medborgargarde för hela slanten. Då kanske skiten tar slut...

    SvaraRadera
  12. Hej!

    jag vill bli bög.Så jag kan få böga "Delfinen" i hans bakmus.Detta just bara för att han spyr vidrigare galla sämre en dåligast och utomordentligt epileptiskt mer retarderat efterblivet (likt ett efterskalv i 12fingertarmen) än vad en primat pruttar Idas sommarvisa i trioler med en mandolin i röven 16 timmar i streck!.Så lär mig /

    svar till!

    "Homosapien wanna go just homo!
    hjälp mig hitta nyckeln ut ur garderåbääääään"







    jajustja...
    Sträckbänk oxå!

    SvaraRadera
  13. @Smygbögen: En genomtänkt analys där. Några frågor bara. Om du inte vill blanda ihop sociala problem och ekonomiska problem(jag menar inte att det är samma sak) hur skulle du definiera sociala problem?
    Förstår jag dig rätt när jag tolkar det som att det enda man kan göra åt problemet är att sänka bidragen?
    Och den sista. Hur ser du på begreppet sociala orättvisor?

    SvaraRadera
  14. @smygbögen kan du hjälpa mig att bli bög,så jag kan få "Älska" med Delfinen, för han behöver kärlek och ömhet. "ingenting är omöjligt" som Gunde sa.

    SvaraRadera
  15. @Grön: Nej där tolkade du mig fel. Jag tror inte det finns någon lösning, det kommer bli värre så länge vi blir fler som ska dela på mindre. Min gissning är att vi kommer att få göra oss mer beroende av varandras goda vilja och mindre beroende av statens allmosor, bidrag som västländerna inte kommer ha råd med I framtiden. Sociala problem är ett jävligt luddigt uttryck, men några exempel kan vara våld, missbruk och otrygghet.

    Hur tänker du själv? Som jag tolkar dig så menar du att dessa människor inte ser någon framtid och att lösningen, vilken den nu är, är att duka upp så att dom får/känner hopp. Har jag förstått dig rätt?
    Isåfall, om man inte kan ge dom en bättre framtid då? Vad gör man då?
    Om man t.ex skulle omfördela pengarna a la Robin Hood så har vi ju ändå problemet med befolknings ökning...

    Som ett litet instick så saxar jag från SvD, artikeln handlade om LKAB I Kiruna. PÅ frågan “om dom trivdes” (med arbetet I gruvan) så svara 93-årige Ragnar Ingefalk:

    “-Vadå trivdes? Det handlade inte om att trivas utan om att ha någonting att stoppa I munnen. Andra världskriget hade precis tagit slut och fick man ett jobb så höll man hårt I det.”

    SvaraRadera
  16. @Smygbögen: Jag håller med dig men tycker att du avviker från ämnet. Överbefolkningen är ett stort problem men jag tror inte att det är den de senaste kravallerna beror på. England är ett tillräckligt rikt land för att råvaror ska räcka till alla medborgare. Om det råder brist på nånting där beror det på fördelningspolitiken. Det är ett argument som är mer gångbart om vi snackar piraterna utanför Etiopien eller vad det nu är för land.

    Ja, en viktig del av min lösning är inte att se till att de kan skapa sig en framtid, för det kan de faktiskt i de flesta fall redan, utan det är att få dom att tro på att det går och få dom att känna sig som en del av samhället. Då är det inte lika kul att förstöra. Hjälp till självhjälp är naturligtvis den bästa lösningen på problemet för de flesta som hamnar utanför samhället men det är omöjligt så länge individerna saknar framtidstro. Hur det ska uppnås vet jag inte riktigt men segrigationen är nog en bov i dramat tror jag.
    Sen finns det andra orättvisor man bör ta itu med men ett samhälle utan hopp om morgondagen ligger mycket risigt till.

    SvaraRadera

Bara fegisar och får utan åsikter låter bli att lämna kommentarer. Det är helt okej att vara hur hård men vad som helst är inte acceptabelt. Jag förbehåller mig rätten att ta bort kommentarer som blir allt för fördomsfulla eller hatiska.