måndag 19 september 2011

Hade jag varit Reinfelt hade Bildt fått sparken

Jag förstår faktiskt inte varför Fredde R står ut med den där stroppen. Hade det varit jag som var statsminister hade jag sparkat honom all världens väg. Det menar jag inte p.g.a partifärg. Jag gillar inte hans politik men det handlar inte om det.

Det enda han gör är ju att ställa till det för Freddan.
Han gör förhastade inlägg på sin blogg som sen Reinfältarn, trots att han tycker att det är obekvämt, måste förhålla sig till. Jag har svårt att tro att någon annan minister skulle kunna komma undan med att göra politiska utspel på sin blogg på det viset. Ibland undrar man om han sitter och fyllebloggar. Jag kanske inte ska säga så mycket som själv har varit ganska lullig bakom tangentbordet både en och annan gång men å andra sidan är jag faktiskt inte utrikesminister.
Hans affärer och aktieinnehav har varit på tal ett flertal gånger. Inte bara i fall där han kunde misstänkas ha eget intresse i beslutet som i gasledningerna i Östersjön utan också mer smutsiga sammanhang som Lundin oilś handahavanden. Det senaste exemplet är att han självklart ifrågasätts i samband med de två svenskarna som nu sitter fast i Etiopien. Det paradoxala är ju att de är där för att försöka reda ut Lundin Oils del i förföljelsen av lokalbefolkningen. Att Bildt i det läget ska gå in och försöka få loss svenskarna blir ju komik. För riktigt så låga tankar om honom har jag inte att jag tror att han för egen vinning skull inte skulle göra allt för att få dom fria. 
Det är en otrevlig historia och sänker inte bara hans trovärdighet  i den nationella debatten utan också sveriges trovärdighet i internationella sammanhang. Vad man än tycker om hans handlingar i sak är det uppenbart att dom gjort honom till en belastning för Fredriko Reinfälto.


Bildt har på något sätt lanserats som moderaternas trumfkort. Som deras internationella storspelare som offrat sig för laget genom att komma hem till lilla Sveriga igen för att lira i hemmaklubben. Större saga är svårt för en mytoman att dikta ihop på fyllan. Han har två fjädrar i hatten och dom mjölkar han till max. Två år på Balkan och han var en del i fredsförhandlingen i före detta Jugoslavien. Det han gjorde där var bra men det gör honom inte så exeptionell som hans arrogans ger sken av.
Vår utrikesminister agerar som om han själv trodde på myten om sin storhet när han egentligen är en internationell lättviktare. När han blir ifrågasatt av journalister svarar han alltid med att läxa upp journalisten i fråga och menar att denna inte förstår sig på utrikespolitik.
Libyen är ju ett sånt exempel som är intressant. Han läxade upp journalisterna i vanlig ordning för att dom inte förstår hur saker och ting gåt till när de undrar varför han inte uttrycker sitt stöd till revolten. Att många av världens andra demokratier redan uttryckt sitt stöd verkade inte bekomma honom ett dyft. Han menar alltså att han skulle vara den enda med förstånd. Vad tänker andra länder när han gör sånna klavertramp?
Jag förstår inte att Reinisen står ut. Det blir ju lite grand som att ha den där polaren som alltid pratar lite för mycket i fel sammanhang som hela gänget för skämmas för men inte kan med att utesluta. Men nu handlar det om att driva ett land, inte ha polare att ta en öl med. Undrar hur det går till i regeringskansliet? Klarar verkligen Reinot av att ge Bildt en åthutning? För det har han gjort sig förtjänt av både en och annan gång.
Utöver sin politiska karriär har Bildt lagt tid på sin affärsmässiga karriär där han suttit i olika styrelser och uppenbarligen gjort pengar på ganska smutsiga sätt. 
Vår statsminister är ju egentligen så mycket mer statsmannamässig och jag tror faktiskt att han internationellt är mer respekterad än vad Bildt är. Varför kan han inte inse det och skicka den där clownen åt fanders.


För att slå hål på den myten om vilken gigantisk internationell politiker Carl Bildt är ska jag göra en liten jämnförelse mellan honom och Jan Eliasson som skulle kunna ses som sossarnas storspelare och vars namn faktiskt har lite tyngd. Vid en snabb sökning hittar jag följande på deras respektive internationella politiska karriärer.

Carl Bildt
1995 Var han FNś medlare i kriget i dåvarande Jugoslavien.
1995 "Hög representant" och chef för den internationella myndighet som inrättades för att genomföra fredsavtalet.
1992-1999 Ordförande i International Democrat Union
1999-2001 Kofi Annans särskilda ombud på Balkan
Under tiden har han också haft uppdrag från ESA och Europakommisionen
De senaste åren har han ju då varit utrikesminister.

Jan Eliasson
1965 Började arbeta på utrikesdepartimentet och bl.a. under Dag Hammarsköld.
1980-1986 Medlade för FN mellan Iran och Irak
1988-1992 Sveriges representant i FN i New York där han var generalsekreterarens personliga rådgivare angående Iran och Irak
1991 Ordförande i arbetsgruppen för katastrofhjälp i FN
1991-1992 Vicepresident i ECOSOC
1992 Förste U.N. Under-Secretary for Humanitarian Affair. Där han arbetade för FNś räkning i Bl.a. Somalia, Sudan, Mozambique och Balkan
2000-2005 Sveriges ambassadör i Washington
2005 Blev han enhälligt vald till ordförande i FNś generalförsamling.
2006 Här hoppade han in en sväng som Sveriges utrikesminister innan Calle tog över.
2006-2008 Blev utsedd av Generalsekreterare Kofi Annan till speciellt utsänd till Darfur i Sudan.



2 kommentarer:

  1. Det hade varit intressant att få veta exakt vad Carl Bildt har haft för sig och vilken roll han haft i Lundin Oil i Etiopien. Vet du mer? kanske ska man läsa Kerstin Lundells bok ”Affärer i blod och olja. Lundin Petroleum i Afrika”.

    SvaraRadera
  2. Jag har inte skrivit ut det eftersom jag inte är helt säker på min sak. Men om jag förstått det rätt arbetade Bildt med företagets etiska policy.

    SvaraRadera

Bara fegisar och får utan åsikter låter bli att lämna kommentarer. Det är helt okej att vara hur hård men vad som helst är inte acceptabelt. Jag förbehåller mig rätten att ta bort kommentarer som blir allt för fördomsfulla eller hatiska.