söndag 9 oktober 2011

Bevisa mig fel Juholt. Snälla!

Jag har varit lite svajig om vad jag tyckt om Håkan Juholt, kanske för att jag har hoppats att han skulle vara bra och inte velat inse sanningen. På senare tid har det långsamt gått upp för mig att han är en katastrof som partiledare. Det är säkert bra med någon som har passion och är en kraft bakom talarstolen, om han nu är det, men det räcker inte. De behövde någon med hjärna och statsmannamässighet, inte en agitator. Socialdemokraterna behövde gå framåt, inte bakåt. Valet var uppenbarligen av internpolitiska skäl. Han sågs som någon som skulle ena rörelsen. Det kanske han gör men då på bekostnad av medlemsantal.

Hans start var minst sagt skakig med olika ogenomtänkta uttalanden och än värre har det blivit. Att fuska med pengar är illa för en socialdemokratisk partiledare. Det hade inte varit lika illa för en moderat. Inte för att moderater nödvändigtvis har sämre moral men det bryter inte på samma sätt mot deras idiologiska kompass. Att ta från staten är inte ett lika stort brott för den som anser att staten redan tagit för mycket av fuskaren i fråga. Inte så konstigt.
Men för en sosse är det en dödssynd. Mona Sahlin fick utstå mycket hård kritik men det hon gjorde var mest slarv. Detta är vad jag förstått mycket värre, ett medvetet fusk under lång tid.


Men det är inte först och främst detta som fått mig att ge upp mitt hopp om människan. Det är hans val av ekonomisk politisk talesman. Tommy Waidelich. Tyckte man att Bert och Ian var ett löjeväckande radarpar var det bara uppvärmningen inför denna duo. Nä, där tog jag nog i men ni fattar.
Man kan gissa att tankarna i Håkans huvud gick nånting i den här stilen:
-Killar, vi behöver nån som Anders Borg. Jag kan ta de där övergripande politiska tankarna och så har vi nån cool snubbe som är smart och kvick käften som kan ta dom där krångliga grejerna som typ siffror å sånt.
Nu följer en snutt från när Waidelich för första gången mötte sin nemesis i riksdagen. Det var nu det skulle visa sig om han kunde hålla stånd mot Borg och vara den socialdemokratiska motsvarigheten.


Det är uppenbart att Borg spelar i en helt annan liga än vad Waidelich gör och han kör också över stackars Tommy som ett lokomotiv. Waidelich svarar nånting i stil med:
-Du är dum!
Det håller inte. Trodde han verkligen att han skulle kunna komma till riksdagen med den typen av argument i riksdagen. Där är det dom stora pojkarna som leker och även om det finns en och annan klåpare där måste man ha lite bättre argument än det.
Det är möjligt att Tommy Waidelich lite fick stora darren när han plötsligt stog i riksdagsdebatt med denna stora politiker. Han kanske kom av sig lite. Det kanske blir bättre, men ändå.
Det håller inte. Vi kan inte ha en finansminister som blir starstruckt när han träffar de stora och så tafatt var aldrig Borg vad jag kan minnas.

Det säger mycket om Juholt att han sätter sin tilltro till någon som Waidelich. Att han ser det som killen i laget som ska stå för hjärnan är verkligen illa, för det är så jag tror att Håkan ser det. Det är därför jag tappat hoppet om sossarnas nuvarande ledning.
Kanske kan de vända detta även om jag inte kan se hur. Tommy kanske visar sig vara seg i starten men när han kommer igång blir han en politisk magiker och på något sätt lyckas trolla tillbaka Håkans trovärdighet men jag tvivlar på det. I senare saker jag sett honom har han snarare verkat väldigt regiserad. Som om han läser innantill utan att själv förstå ett ord.
Snälla Håkan Juholt, bevisa mig fel. Jag ger dig inga goda odds men jag blir glad om du lyckas. Även om eran debattförmåga är usel tror jag ändå att den faktiska politiken är bättre än det vi har idag. Jag vill ju verkligen bli av med den här galna regeringen vid nästa val fast det verkar ju som om dom också sätter krokben på sig själva just nu. Kan alltså bli tafattaste valrörelsen i Svenska historia nästa val. Guldläge för mina favoriter MP kan man hoppas. De har ju ingen chans på egen majoritet men kan om jag får som jag vill kan de stärka sina ställningar rejält. Jag tror och hoppas att Fridolin har sinnesnärvaro nog att utnyttja situationen.


Nöj dig inte med min synvinkel:
DN:

Aftonbladet 

SVD

GP

 


6 kommentarer:

  1. Han har gjort sitt tycker jag. Sista sossarna behöver. Men kan det vara så att sossarna varit lite väl bekväma med att vinna hela tiden, och inte insett att tiderna nu ändrats. Så dax att välja en riktig ledare som även enar partiet.

    SvaraRadera
  2. @Anonym: Tror du har en poäng där. De har blivit så bekväma och har sån hybris att de inte tror att det räcker med att ena partiet så har de vunnit slaget även om regeringsplatsen. Så var det kanske på 80- och möjligen 90-talet men inte nu för tiderna har som du skriver förändrats.

    SvaraRadera
  3. Ett mycket bra blogginlägg som sammanfattar mycket av det jag också tänker. Jag tycker att det är häpnadsväckande att Juholt inte har tagit en "time out". Hans oproffsighet är enastående och det bådar inte gott om vi vill ha ett maktskifte efter nästa val. Glädjande dock att det gick så bra för Romson i hennes inledningdebatt igår på Agenda.

    SvaraRadera
  4. @Tomas: Tack. Kul att nån gillar det.

    SvaraRadera
  5. Varför skall Juholt ta timeout. Han är toppen duktig och bara för AB lurat i honom att han gjort något fel, bett om ursäkt för någonting han inte gjort. Den ödmjukhet kommer man långt med och så har han suttit väldigt kort tid och inte hunnit med alla kurser och coacher som komvux pojken Borg och Reinfeldt har genom gått och ändå är det så dåligt teatrala.
    När Juholt fullärd med alla strategier och fula knep precis som moderaterna, så måste S skaffa sig egna mediekanaler så att de syns. Sedan sista valet äger ju moderaterna allt vad medier heter och där släpper de inte fram oppositionen, Så blir det även nästa val om ingenting kraschar hos regeringen innan, vilket vi hoppas, med nyval som följd.

    SvaraRadera
  6. Du måste skoja. Tycker du verkligen Juholt är toppenduktig? Hans galna uttalanden som tas tillbaka en stund senare är långt mycket oproffsigare än något Reinisen skulle göra och det är en proffsig och trovärdig statsminister folk vill ha 2011. Inte en aggitator utan riktig koll. Han är också precis den typen av ledare som är det sista sossarna behöver. Vi vill ha nån med koll och hjärnan i nutiden inte någon som blickar bakåt. Sossarna tror att de löser alla sina kriser genom att gå tillbaka till rötterna men det är just det som gör att dom tappar siffror. Det är färre och färre som känner igen sig i sossarnas verklighetsbeskrivning som luktar 30-tal och det löser man inte genom att blicka mer bakåt. Om inte sossarna fattar det är dom körda. Synd tycker jag som tycker de gjort väldigt mycket bra och har mer att ge. Jag gissar att moderaterna hurrar nu när Juholt sitter kvar.

    Jag vet inte hur mycket koll du har på media men det verkar inget vidare. De borgerliga har ägt i princip alla medier sen långt innan sista valet. Det enda undantaget är Aftonbladet och så har det varit sen tidningen Arbetet la ner.

    SvaraRadera

Bara fegisar och får utan åsikter låter bli att lämna kommentarer. Det är helt okej att vara hur hård men vad som helst är inte acceptabelt. Jag förbehåller mig rätten att ta bort kommentarer som blir allt för fördomsfulla eller hatiska.