söndag 9 oktober 2011

Jobs dog av sin tecknikfientlighet, inte cancern

Han hyllas som vår tids tecknologiska profet men själva hade han ingen större tilltro till vetenskapen. Det var det som tog hans liv och gjorde honom till det perfekta exemplet på varför man inte ska lita på naturmedicin och kvasivetenskapligt mumbojumbo.

Det hade troligtvis gått att rädda Steve Jobs liv genom att helt enkelt opperera bort hans tumörer. Det ville läkarna naturligtvis göra men det vill inte Steve.
-Nej för fan, först ska vi testa kristallkulor och healing.
Jag vet inte om det var just det som han använda. Enligt DN var det frågan om alternativ medicin och specialdiet. Kanske var detta nånting som han började tro på under sina experiment med LSD.

Det är detta som är faran med naturmedicin. Även om den i sig inte är direkt farlig finns det en reell risk att människor väntar med eller helt väljer bort de vårdformer som faktiskt fungerar på riktigt.
Det är på samma intellektuella nivå som när tallibanerna vägrade låta barn i Afganistan vaccinera sig mot polio. Jag antar att de såg det som en förolämpning mot Allah att inte i första hand lita på honom istället för att gå till den västerländska vetenskapen.
Healing, kristallterapi och holistiska mediciner är inte en gullig liten företeelse utan något som skördar liv. De är inte på något sätt att betrakta som vetenskap utan som religion och bör behandlas som just det. Som all annan religion bör det vara tillåtet men ska inte ges mer respekt i medicinska sammanhang än påvens ord.

http://www.dn.se/ekonomi/jobs-vagrade-lange-behandling


11 kommentarer:

  1. Läs denna artikel om Steve Jobs
    http://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2011/10/09/dr-nicholas-gonzalez-on-steve-jobs.aspx?e_cid=20111009_SNL_Art_1

    SvaraRadera
  2. Den artikeln ger jag inte mycket för. När författaren låter en naturmedicinare agera expert i cancer faller all trovärdighet. Du kunde lika gärna kommit med ett citat ur eddan eller döda havsrullarna.

    SvaraRadera
  3. Den dagen som västerländsk medicin kan stoltsera med ett bot till cancer så kan vi börja snacka om vilka behandlingar som fungerar och inte men att påstå att han dog för att han tog alternativmedicin är skrattretande!
    Om den alternativa medicinen får samma möjlighet att utreda sina metoder som läkemedels industrin har, så finns grunden till en dialog. Än så länge så är det härren på täppan som råder och läkemedels industrin gör allt i sin makt för att hålla sitt monopol.
    Fram med bevisen, gör riktiga och oberoende vetenskapliga studier av samtliga mediciner och låt inte fördomar styra. Vetenskap kräver ett öppet medvetande och korrekt data. Något som detta svammel om Steve Jobs inte ens är i närheten av att uppvisa.

    SvaraRadera
  4. @Per N

    Riktig medicin hade åtminstone bromsat ner cancerns hastighet...till skillnad från alla dessa örtpreparaten han tog.

    SvaraRadera
  5. Per: Det står väl ändå fritt fram för vem som helst att försöka få sitt läkemedel godkännt. Fungerar det borde det inte vara några problem. Det har gjorts många nogranna undersökningar om t.ex holistisk medicin och resultat är allt det samma. Helt utan verkan.
    Jag citerar dig själv. "Fram med bevisen." Det är du som påstår att något funkar trots att vetenskapen inte håller med. Då är det upp till dig att komma med bevis. Inte tvärt om.
    Jag har ingenting emot naturmedicen om den visar sig fungera. Men problemet är att så fort naturmedicin blir godkänns räknas den som vanlig medicin så snubbar som du fortsätter gnälla över att det bara är det vetenskapliga medicinen som släpps fram.
    Har du nåt exempel på altenativ medicin som faktiskt funkar men inte släpps in? Jag gissar på att du inte har det.

    SvaraRadera
  6. Och vad gäller Steve Jobs så hade han antagligen överlevt om han hade hållt sig till den evidensbaserade läkarvetenskapen men han ville hellre gå på hippie-diet och det kostade honom livet.
    Att läkarvetenskapen inte har funnit bot mot cancer är inget vettigt argument för alternativa metoder så länge inte de metoderna kan bota cancer. Och de kan de ju inte.

    SvaraRadera
  7. Tack G(r)ÖN för att du sprider lite vett. Precis som du säger är alternativmedicinen oftast inte farlig i sig men blir det i kombination med lättlurade människor.

    SvaraRadera
  8. G(r)ÖN:
    Att Jobs skulle ha överlevt på västerländsk medicin är ren spekulation och sånt sysslar ju inte vi vetenskapligt orienterade och rationella människor med! ;)

    Om du vill se på studier så kolla PubMed och sök på acupuncture resultatet var på runt 16000 senast jag tittade. Bara å läsa på och se vad du hittar!

    Om du vill se vad som inte släpps in så rekommenderar jag dig att åka till Kina å titta in på ett kombinerat västerländsk och TCM sjukhus så ska du få se på grejer :)
    I övrigt så har vi ju t ex Kolloidalt silver som bla används av den Amerikanska millitären som antiinflammatoriskt och antivirus men som i Sverige blivit utsatt för ren smutskastning och massiv missinformation i media.

    Att alla Holistisk produkter skulle vara utan verkan tycker jag är märkligt då jag själv har fått deras D-vitamin rekommenderad av läkare som den mest potenta. Och studier på D-vitaminets effekt finns det i överflöd.

    Problemet med naturmedicin som legitimeras är att ämnet syntetiseras och tas ur sitt sammanhang. Ta tex den glukosamin som naturmedicinarna använde mot ledproblem. Den togs från början från snäckskal men efter att det blev läkemedel så tillverkades den uteslutande i labb vilket försämrade produkten. Våra kroppar har genom miljontals år av evolution anpassats till vissa sammansättningar vilket till stor del ignoreras av modern forskningens patent och produktions hets.
    Nytt är inte alltid bäst men det är klart äldst är inte alltid bäst heller...
    Men ett öppet sinne som vågar ifrågasätta "sanningen" vinner alla på!

    Trevlig helg på er

    SvaraRadera
  9. Per: Stämmer det verkligen att en läkare sagt att den holistiska d-vitaminen var den mest effektiva? Då borde han få sparken. Att det gjorts studier som visar d-vitaminens effekt är jag övertygad om men jag vet också med säkerhet att det gjorts många seriösa tester på holistisk skit och det är verkningslöst. Det har ingen påverkan på kroppen alls.
    Det är också att vänta eftersom det skulle innebära att allt vi vet om atomen skulle vara fel.
    Det verkar som om det är du som behöver läsa på. Vad gäller kolloidalt silver känner jag inte till det så jag uttalar mig inte men vad gäller homeopati har jag till skillnad från dig och tydligen din läkare gjort min läxa.

    SvaraRadera
  10. Kanske det uppstått ett språkligt missförstånd? Jag menar märket Holistic som tillverkar vitaminer: http://holistic.se/ Dess produkter är inte så vitt jag vet av homeopatisk beredning. Deras D-vitamin innehåller ex 2000 enheter vilket är väldigt mycket mer än ingenting. Och ja jag vet absolut inget om homeopati.

    SvaraRadera

Bara fegisar och får utan åsikter låter bli att lämna kommentarer. Det är helt okej att vara hur hård men vad som helst är inte acceptabelt. Jag förbehåller mig rätten att ta bort kommentarer som blir allt för fördomsfulla eller hatiska.