torsdag 22 september 2011

Europas nya raslagar

För första gången har en fransk domstol idag dömt någon för att bära religiös klädsel. Det går inte att beskriva lagen som annat än tänkt att begränsa en religiös yttring. Den pekar ut en religiös grupp.
Detta är inte lika illa som att döma någon för ett medfött drag men att döma någon för personens religiösa övertygelse är nästan lika illa.

Att den som har kläder som täcker ansiktet genast stänger ute sig själv från många arbeten i samhället. Det är naturligt.
Jag vill se ansiktet på den som läser nyheterna på TV och går jag till läkaren vill jag se ansiktet på honom eller henne. Jag är inte ensam om den åsikten och det rättar sig naturligtvis alla personalchefer efter.
När jag ringer telefonsupporten för nån skit jag skaffat bryr jag mig å andra sidan inte alls huruvida den jag pratar med visar sitt ansikte eller inte. Det finns vissa jobb som passar sig och vissa som man diskvaliserar sig ifrån.

Men att gå från det till att staten ska förbjuda personer att täcka ansiktet är något helt annat. Speciellt inte eftersom lagen om jag förstått det rätt inte förbjuder människor att täcka sina ansikten utan den förbjuder folk att göra det av religiösa, läs muslimska, skäl. Det är en väldigt viktig skillnad. Om det över huvud taget skulle bli olagligt att ha dolt ansikte kanske det inte skulle vara så illa. Fast vi vet ju egentligen allihop att det är muslimerna som lagen är riktad mot.

3 kommentarer:

  1. Vart har vem rätt att bestämma?

    När du skaffar egen lägenhet har du rätt att bestämma över lägenheten, det är du som bestämmer vilka gäster du ska släppa in, om de ska ta av sig skorna i hallen eller om de måste gå ut på balkonen när de skall röka. Om man vill besöka dig så måste man följa dina husregler.

    Om man väljer att bosätta sig i ett visst land, varför får inte samma regler gälla där som i någons bostad. Personligen struntar jag i hur folk klär sig och varför, men nu har Fransmännen röstat och majoriteten tycker att man inte skall täcka sitt ansikte av religiöst syfte. Har inte Fransmännen rätt att bestämma över sitt land?

    Jag vet inte om detta är sant men har hört att om man som kvinna besöker ett muslimskt land och inte bär slösa så kan det ge mycket värre konsekvenser en fransmännens böter.

    SvaraRadera
  2. Din jämförelse med länder där motsatsen gäller. Till att börja med får dessa länder massiv kritik för detta så att de också gör så är ett klent försvar.
    Jämförelsen med lägenheten tycker jag inte heller är så lysande. Detta handlar om medborgare, inte gäster. Det är ju i sånna fall som att låta någon flytta in och sen bli arg på dem för något man kände till redan när de flyttade in. Det är inte sjyst.

    SvaraRadera
  3. Ja alla i frankrike är medborgare, inte bara dem med heltäkande slöja. Majoriteten tycker inte att man skall ha heltäckande slöja, (antar att man hade omröstning om detta). Om majoriteten i ett land röstar "fel" hur skall man då göra? Skall EU gå in och tvinga dem inte göra som landet själva vill?

    SvaraRadera

Bara fegisar och får utan åsikter låter bli att lämna kommentarer. Det är helt okej att vara hur hård men vad som helst är inte acceptabelt. Jag förbehåller mig rätten att ta bort kommentarer som blir allt för fördomsfulla eller hatiska.