torsdag 15 september 2011

Du är rätt ute Björklund

Enligt mig kan detta mycket väl var Björklunds bästa utspel någonsin.
Det är helt rätt att försöka öka läraryrkets status. Det är ett mycket viktigt jobb. Det är viktigt ur nationalekonomiskt perspektiv, ur samhällsbyggnadsperspektiv och ur demokratiskt perspektiv.
Jag brukar säga att det är väldigt svårt att definiera vad som skiljer människor från djur men en sak vet jag inga exempel på bland djuren. Det är förmågan att bygga vidare på tidigare generationers upptäckter. Det är den förmågan som gjort alla våra teknologiska landvinningar möjliga. Det är detta som är lärarens jobb. Drar man ner på skolan ger det ofrånkomligen långsiktiga följder. På tio år spelar det inte så stor roll men på 30 år kan nerdragningar i skolan sänka en nation. Det är kanske lite tidigt att uttala sig om vad Björklunds utspel kommer leda till i praktiken men det är en bra start.

På sextiotalet låg en lärarlön på samma nivå som för en riksdagsledamot och det tyckte man då var en vettig relation. Jag kan personligen tycka att riksdagsledamöter kanske ska ha en smula mer än lärarna men det säger ändå en hel del om vilken skillnad det är på hur man ser på yrkesgruppen då och nu. Under den tiden då Sverige byggde upp den ekonomiska och teknologiska ställning vi har idag har lärarna varit en grupp de flesta i samhället sett upp till. Idag är det en syssla som man sätter outbildade och arbetslösa ungdomar att utföra samtidigt som antalet vuxna i skolan har desimerats. Helt vrickat. Då ska vi inte heller bli förvånade när vi förlorar vårt kunskapsförsprång.

Jag tror att hur samhället ser på lärare har ett samband med hur det ser på kunskap. Förr var kunskap något svårtillgängligt som bara några få hade fri tillgång till. Ville man ha svar på något fick man gå till biblioteket och spendera några timmar där eller fråga en lärare. Då kick man till läraren för att få sanningen, nu har alla sin egen sanning. Kunskapen har blivit devalverad vilket är konstigt då vi mer än nånsin lever i ett kunskapssamhälle. Hur har det gått till? Kanske för att det idag finns mycket mer kunskap att tillgå och den är så lätttillgänglig att man idag pratar om att det är viktigare att lära sig hur man hittar information än att lära sig informationen. Lärarens roll kanske har förändrats men jag menar att de är lika viktiga. Det krävs duktiga lärare för att lära dagens unga att navigera bland informationen och att idka källkritik.



2 kommentarer:

  1. En ytterligare åtgärd som jag tror skulle gynna lärarnas status är om man omfördelar grundskollärarnas uppdrag till att bli mer av just lärare och mindre av ställföreträdande föräldrar. Vad säger du om den klyschan?

    SvaraRadera
  2. Det där med skolan som fostringsanstallt. Jag vet inte, tycker det är en skitsvår fråga. Självklart ska den vara det men å andra sidan... Absolut inte!
    Men allvarligt talat tror jag det är svårt att helt skilja dom åt. Det handlar om att ge barn och unga ledning och hjälpa dem framåt i livet. De två rollerna kanske måste flyta ihop lite. För att få barnens respekt måste barnen också känna att de kan lite på läraren och att läraren ser och bryr sig om just dom.
    På pappret låter det bra att låta lärare vara lärare och föräldrar vara föräldrar men det krävs en by för att uppfostra ett barn.

    SvaraRadera

Bara fegisar och får utan åsikter låter bli att lämna kommentarer. Det är helt okej att vara hur hård men vad som helst är inte acceptabelt. Jag förbehåller mig rätten att ta bort kommentarer som blir allt för fördomsfulla eller hatiska.