söndag 9 oktober 2011

Regeringen segrade på Walk Over

Kvällens debatt var en väldigt konstig debatt. Det stora ovanliga var att Håkan Juholt och Lars Ohly inte alls dök upp. Väldigt konstigt. Kanske är Håkan lite för pressad i nuläget men klarar han inte av att arbeta under stark press vill vi inte ha honom som statsminister. Men antagligen var det bara dålig tajming.

Åsa Romson fick nog mer uppmärksamhet än vad varken hon eller någon annan beräknat och jag tyckte hon i situationen hade förvånansvärt mycket pondus, mycket mer än Åkesson. Hon klarade sig också mycket bättre än Åkesson men regeringen ser MP som den mest åtråvärda samarbetspartnern av alla oppositionspartier så de vill inte gå allt för hårt åt henne även om hon verkar kunna ta för sig i en debatt. Regeringen klarade sig naturligtvis utmärkt eftersom de vann genom att bara dyka upp även om Annie Lööf började smått svamla när hon skulle ge sig på Jimmy Åkesson men fick smäll på fingrarna av Reinisen. Kan det vara så att det finns en spänning där.

Självklart kan inte SVT låta sig påverkas i frågor om programmets utformning efter krav från politiskt håll. Vad skulle det säga om kanalens journalistiska inegritet? Som SVT säger är det "en viktig principiell fråga". Det var också helt rätt att genomföra debatten trots att viktiga delar av oppositionen fattades. Det var inte regeringens fel att det blev som det blev och ska få lov att framföra de argument de hade blivit lovade att få framföra. Alla riksdagspartier var inbjudna i god demokratisk ordning så SVT kan på inget sätt skyllas för att vara obalanserad.
Och hur skulle det annars ha sett ut i studion. Det är logiskt att regeringen hamnar på en sida och oppositionen på en när vi har fyra regeringspartier i en riksdag med åtta partier.

Att de inte vill vara med för att de inte vill stå på samma sida som Jimmy Åkesson är ju löjligt. Det är inte konstigt att sossarna och vänstern inte vill stå med ett parti som röstar med regeringen i nio fall av tio men att som Ohly säga att partiet borde stå på regeringssidan håller faktiskt inte även om de i praktiken är ett stödparti. Det hade då varit smartare att faktiskt påpeka det i debatten än att lämna öppet mål. Reinfeldt har ofta använt SD som ett sätt att trycka dit oppositionen men i själva verket kan han själv inte regera utan Åkesson och hans polare. Om det är som Karin Jämtin säger att regeringen i sin argumentation klumpar ihop sossar med SD:are är det väl bara att trycka dit Reinfeldt på den punkten och göra det rejält. Ägna halva debatten åt det. Det kanske blir lite enformigt men det är bättre än att stanna hemma och låta folk spekulera om varför de uteblev.

DN
Partiledarna möts i SVT-debatt
Juholt hoppar av partiledardebatten

Aftonbladet
Debatt - utan S och V
S och V har rätt - Agenda har fel

SVD
Tam TV-debatt utan Juholt
SVT: Ologiskt med en annan placering

GP
Tam TV-debatt utan Juholt

2 kommentarer:

  1. jag vet inte längre vad jag ska tycka om dom gröna.Lite splittrad.Jag är helt inne på deras linje med miljön.Dom är humana och påverkar mycket i riksdagen till alliansens nackdel. kan väl känna att Åsa kanske svävar iväg lite mycket ibland när hon flummar om frön som måste sås för vår framtid och ibland lite binder ihop en hel del luddiga , nästan lite pothead-hippie formuleringar som mest känns överdrivna när hon kunde talat ur skägget på 5-röda i stället för 10.. jaja... hon växer in i sin roll.hon biter ifrån och har svar på tal.Bra egenskap.

    Det jag egentligen ville säga var det att jag samtidigt som jag tycker dom har bra åsikter och Fattar bättre en alla andra att när vi väl har förstört tillräckligt mycket och moder jord tröttnar & börjar kicka arsle så spelar de ju ingen roll hur vår skola,människosyn och världsekonomi mm ser ut. trots att jag tycker om just dess sätt att vilja öppna ögonen vidöppna på oss så till vida pass att vi nångång förstår att det fan alldeles strax är för sent att lösa detta stora enorma problem ,Så kan jag samtidigt känna mig bitter över att många människor som röstade på dom gröna istället för sossarna nästan har blivit lite lurade. Alltså vad jag menar är att den känslan jag satt med innan nyvalet senast var helt klart att INTE rösta på det gröna för att i det långa loppet så kommer det inte att gynna de människor som är längst ner i "näringskedjan" då dom som sagt är GRÖNA . varken Blåa eller Röda. Dom nästa plockar en egen gottepåse från bägge håll av det dom tycker passar dom. Så lät det ju inte innan valet och tyvärr går ju folk på det där jävla valkampanjandet.jag menar nu förstås inte att dom är allierade med borgarna, hehe. det skulle ju vara att idiotförklara sig sj. men lite kohandel sker ju faktiskt,vilket jag tycker är synd då det kan skapa otrygghet i samhället för de sjuka i samhället.Inga jättegrejer har väl hänt alls än. men nerverna är nog på helspänn hos många av dom som har det värst. Tycker dom har drivit på bra och skött frågorna om barnfattigdom och den sjuka utförsäkringsreformen skitsnyggt och kompromisslöst.tycker visserligen att det är synd att inte Maria wetterstrand är kvar.Men hon växte ju in i sin roll med kan man väl lugnt säga:).Hon var ju inte alls så talför i början som åsa är så hon kan bli en hård nöt att knäcka:)

    OJ! helvete vad långt det blev.

    SvaraRadera
  2. Jag är inte riktigt med på vad du menar. Men om det är att de gör överenskommelser med regeringen så är väl inte det så konstigt. De har som jag ser det ett ansvar mot sina väljare att få igenom så mycket de kan av sin politik. Om de bara sitter i ett hörn och vägrar göra kompromisser får de ju inte igenom någonting.

    SvaraRadera

Bara fegisar och får utan åsikter låter bli att lämna kommentarer. Det är helt okej att vara hur hård men vad som helst är inte acceptabelt. Jag förbehåller mig rätten att ta bort kommentarer som blir allt för fördomsfulla eller hatiska.