torsdag 9 september 2010

En inte alls enkel fråga, om än väldigt hypotetisk.

Människan kommer närmare och närmare punkten för teleportering. Man har faktiskt lyckats teleportera redan fast Scotty skulle kanske inte hålla med. Man har lyckats flytta massa i form av energi kortare sträckor, via kabel skulle jag tro, och fått det att bli massa igen i andra ändan. Microskopiska mängder och bara ett ämne i taget om jag förstått det rätt. Man kan alltså inte ens ta nåt så enkelt som vatten, väte och syre, att få att pussla ihop sig självt i andra ändan.

Men anta att man lyckas imån. Lagom till nästa val lanseras skiten kommersiellt. Till en början i första hand till stora flygbolag och millitär men även vissa budfirmor skaffar en mindre modell.
Nu kommer själva frågan:
Om jag går in i en teleporteringsmaskin, är det då jag som kommer ut på andra sidan? Den som kommer ut är säkert övertygad om att han är jag, har mina minnen och samma DNA och fingeravtryck. Men är det jag? Den jag är, mitt jag som uppstår ur min självmedvetenhet, är det verkligen den som kommer ut på andra sidan? Religiösa skulle kalla det jag pratar om för själ. Är det samma själ på andra sidan eller tror den bara det?

8 kommentarer:

  1. Ja, teleportering är egentligen klipp ut + klistra in. Alltså, du skapar en kopia och dödar orginalet. Man borde teleportera min sambo massor av gånger, utan att förstöra orginalet. På så sätt kan jag ha ett helt harem av fruar!!

    SvaraRadera
  2. Jag tycker din liknelse haltar lite men du har en stor poäng när du nämnen kopieringen. Den är enligt mig en springande punkt. Kan man "spara" en persons "teleporteringsmönster" kan man göra flera kopior. Alla kopiorna kommer känna sig som orginalet vilket skulle kunna betyda att inget är det. Det kan vara så att bara det första exemplaret, som består av den energi som skapades av orginalet, faktiskt är samma jag som gick in i maskinen.
    Jag fårstår din vilja att få mer av nånting du gillar men i praktiken har jag svårt att tro att det skulle vara nån bra ide. Hur tror du din fru skulle ställa sig till det?

    SvaraRadera
  3. Kul med ett lite lättsammare ämne att spåna kring.

    Innan jag kommenterar själv ämnet måste jag först be Fredrik om ett förtydligande. Då jag är tämligen oinsatt i vår kommunpolitik hade jag tänkt göra det lätt för mig och helt enkelt kryssa den enda politikern jag känner och anser vara en klipsk individ. Men när han lite otydligt blandar begreppen sambo och fru samt önskar sig månggifte, ja då blir jag lite tveksam.

    SvaraRadera
  4. Ja Niklas jag kan förstå att det är skönt med nåt lättsamt ibland. Min intention är att det ska finnas både högt och lågt här men ska jag vara ärlig blir jag mest skrivsugen när det är något jag har starka åsikter om. Då blir det inte så lättsamt.
    Apropå det här med polygami. Jag såg en företrädare för svenska kyrkan härromdan i en paneldiskusion i samband med pride i Stockholm. Han var possitiv till homoäktenskap men vägrade acceptera månggifte. Är detta om möjligt ett kryphål? Om man gifter sig med en person och sen kopierar den personen, är man då enligt kyrkan även gift med kopiorna?

    SvaraRadera
  5. Nej! Om det nu finns en själ så består nog inte den av materia. Så därför borde den inte heller kunna teleportiseras/kopieras. En del religösa säger ju att ens själ kan fylla ett helt rum. Men de du pratar om, att du har ett självmedvetande, är inte det något du har bara för att du har en intelligent hjärna, de har väl inget med själen att göra. Till och med djur har ju ett självmedvetande. Om så är fallet är självmedvetandet materia, eller i alla fall baserat på materia. Så om man teleportiserar din hjärnan så borde ju självmedvetandet följa med.

    Jag vet faktiskt inte ens vad en själ är, vad är en själ haha?

    SvaraRadera
  6. Enligt mig är det precis som du säger att min upplevelse av mitt jag är en effekt av min intelligenta hjärna. Men det är just denna jagupplevelse många religiösa tar som bevis för en själ och som de menar är själen. Nonsens enligt mig men för att inte hamna i en diskussion om själens existens klumpade jag ihop konsepten. Det är ju också så att om det inte är jagupplevelsen som är själen förstår jag inte alls ved de som tror på en själ pratar om. Vad skulle det då vara.
    För att återgå till ämnet. Om det finns en själ och den inte är fysisk och alltså inte teleporterbar, kommer då kroppen komma fram som en medvetslös klump? Eller kommer den ha med sin själ men eventuella kopior blir själslösa? Det skulle för övrigt kunna vara det ultimata beviset för en själ. Om det första exemplaret är som vanligt medans kopiorna blir "tomma" kroppar.

    SvaraRadera
  7. Dessa funderingar är verkligen spännande. Jag känner ingen tillhörighet till någon religion men ser mitt medvetande och ett bevis för dualismen. Jag tror inte storleken eller komplexiteten av en meteriell maskin eller kropp har någon betydelse. Utan själ inget medvetande.

    Vad gäller de traditionella religionerna tror jag framtiden kommer att påverka en hel del. Hur kommer till exempel upptäckten av liv på andra himlakroppar att tolkas.

    Om teleporteringen tror jag följande… Det är klurigt men jag tror nog att det för rundmaskar och kanske så avancerade djur som bananflugor kan fungera. För oss människor är nog risken för lobotomi överhängande. Kopplingen mellan kropp och själ är dock något som jag ännu inte kan redogöra för.

    SvaraRadera
  8. Om jag teleporterar mig borde det vara en tvilling till mig som skapas, med samma minne, identisk mig i alla bemärkelser utom den att vi befinner oss på olika platser.

    Jag tänker: att vara medveten är att ha en själ. Följaktligen borde en ny själ födas i samma stund som ett nytt medvetande skapas, likväl genom teleportering som genom traditionell tillblivelse i en mammas mage. Därför har alla kopior var sin unika själ, tror jag.

    Här har du mitt förtydligande Niklas: Om min sambo kopieras i flera exemplar, och det skulle vara okej för åtminstone några av dem alla att dela mig som äkta man, då har jag potentiell möjlighet att gifta mig med flera av dem. Jag tänker inte att fru och sambo är samma sak. Och om du tog mig på orden när jag skrev att jag vill gifta mig med många kopior av Madelene missförstod du mig. Jag försökte vara rolig. Men inte ens jag själv skrattade...

    SvaraRadera

Bara fegisar och får utan åsikter låter bli att lämna kommentarer. Det är helt okej att vara hur hård men vad som helst är inte acceptabelt. Jag förbehåller mig rätten att ta bort kommentarer som blir allt för fördomsfulla eller hatiska.