tisdag 17 november 2009

Så byggde media en mördare

Jag är väldigt kritisk till hur Mats Alm har blivit behandlad i media. Han har blivit utpekad som mördare inför hela svenska folket med bild och allt. Det brukar väl heta att man är oskyldig till motsatsen är bevisad. I detta fallet verkar det inte spela någon roll att det inte finns bevis nog för att domstol skall ta upp fallet. Åklagaren har inte hittat några tekniska bevis och så vitt jag förstår inte heller nånting som motbevisar Alms egna version. Som visserligen är underlig men det är inte nog för att hänga ut någon för ett så allvarligt brott som att mörda sin flickvän.
Det är helt enkelt inte okej.

Jag får erkänna att jag inte riktigt har hängt med i historien men om jag förstått allt rätt var Alm ute i media och pratade om sin tragedi innan han själv blev misstänk. När han sen blev misstänkt tog media det som ett alibi för att det var helt okej att hänga ut honom. Jag kan förstå logiken men jag tycker inte att det håller. Jag inser att det inte blir en lätt för nyhetschefen att hantera när en hemsk historia vänder totalt och blir fruktansvärd. Det är möjligt att vissa publisisters omdöme grumlades av att de kände sig lurade. Att de trott på Alms snyfthistoria som de senare blivit övertygade om varit en lögn. Jag menar att det fanns två vägar att gå.
Den sensationellt kommersiella och den ansvarfulla. Medaisverige valde den sensationella och spekulativa vägen och nu står de med skägget i brevlådan som en packad iller. Media har förstört Alms liv, det är mycket möjligt att han är skyldig, det vet inte jag och det vet inte tidningarna heller.
Det lämpliga hade varit att när de fick reda på att han var misstänkt skulle de brutit all kontakt med honom och därefter sakligt rapporterat om utväcklingen och sagt att en närstående till offret var misstänkt och nu rapporterat att förundersökningen inte gett någon tecknisk bevisning. Då hade man sluppit denna cirkus.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bara fegisar och får utan åsikter låter bli att lämna kommentarer. Det är helt okej att vara hur hård men vad som helst är inte acceptabelt. Jag förbehåller mig rätten att ta bort kommentarer som blir allt för fördomsfulla eller hatiska.