onsdag 18 november 2009

Evolutionen inte bara gener.

Jag och en vän satt för en tid sedan och delade på en flaska sprit och snackade skit. Efter några groggar kom vi in på ämnet ärvda egenskaper. Med ärvda egenskaper menar jag inte gener utan någonting annat. Det har visat sig att det finns snabbare mekanismer i görningen också. Om en person svälter kommer den personens barnbarn att bli smalare även om de inte har någon kontakt med sin äldre släkting och har haft stor tillgång på mat hela livet.

Detta är något som vetenskapen inte har något svar på och min vän hade fler exempel som jag inte kände till sedan innan men mitt minne är inte det bästa från samtalet. Det är naturligtvis svårt att göra mer ingående tester på människor men man har gjort det på djur vilket stöder tesen.
Jag tycker fenomenet är mycket intressant och vi funderade länge på det utan att egentligen komma på nån bra teori om hur det fungerar. Däremot kom vi på en teori om hur den kan fungera evolutionärt.

Hittills har man trott att evolutionen har gått framåt genom en serie av slumpmässiga mutationer i DNA-koden. Jag tror nu att det är denna nyfunna egenskap som sätter in. Om min farfar svalt och jag blev smal pga min kropp då är mer anpassad för svält. Om då jag lever under spersamma förhållanden har anpassningen lönat sig och då ger förändringen ett avtryck i generna. Tar inte bort eller lägger till utan stänger av eller sätter på. Vi har ju mängder av gener kvar från våra förfäder, som den för svans. De är bara avstängda.

Detta är ju inte hela svaret. En del av evolutionen måste bestå av mutationer då det krävs för att få fram nya gener. Min teori stuvar egentligen bara om bland de gener som redan finns. Vilket borde innebära att ju fler och mer skilda förfäder en art har ju större evolutionära språng kan det göra. Och saker som att ändra storlek borde kunna gå väldigt fort.
Vad tror ni? Är jag nåt på spåren?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bara fegisar och får utan åsikter låter bli att lämna kommentarer. Det är helt okej att vara hur hård men vad som helst är inte acceptabelt. Jag förbehåller mig rätten att ta bort kommentarer som blir allt för fördomsfulla eller hatiska.