söndag 16 oktober 2011

Blir det kallt i vinter stannar tågen igen

Under 2010 satsades 400 miljoner på att undvika tågkaos under framtida vintrar. Vad jag minns funkade inte tåget nåt vidare i vintras heller men det är ju inte säkert att allt han bli klart till förra vintern så får vi väl ursäkta järnvägsbolagen. Bland annat har det byggts nya exemplar av de omtalade avisningshallarna. Riktigt hur pengarna fördelats vet jag inte men jag antar att det finns stora hål att stoppa i. 400-miljoner till järnvägen är bra men jag är rädd för att det inte är mer än en bra början. Med tanke på att förseningarna i vintras enligt Seko kostade 5 miljarder är det småpotatis.

Om man jämför Sverige med andra EU-länder lägger vi mycket mindre pengar på drift och underhåll på våra järnvägar än vad medellandet gör. Det är riktigt illa. Dels för att vi är ett avlångt land där biltransporter släpper ut osedvanligt mycket och dels för att vi har mycket hårdare vintrar än de allra flesta EU-länder. På samma sätt som det drar mer bränsle för bilar att transportera varor i ett avlångt land bli det också dyrare att driva tåg. Ur infrastrukturens synvinkel är ett så runt land som möjligt att föredra.
Sekos rapport visar också att en överväldigande del vill satsa mer på tågtrafiken än vad vi gör idag. Enligt rapporten skulle det behövas en satsning på 30 miljarder under en 10-årsperiod för att få järnvägen att fungera tillfredsställande igen.


Vi borde behöva lägga mer än de flesta länder för att kunna hålla igång våra spår och vagnar på samma nivå som dem. Inte mindre. Även om det säkerligen gjorts stora förbättringar tror jag inte svensk järnväg idag är så kostnadseffektiv, privatisering till trots, att vi kan leverera mycket mer än andra för en mycket mindre peng. Det är det som skulle behövas för att ekvationen ska gå ihop men det låter inte troligt. Det som gjorts är troligtvis först och främst kosmetiskt och blir det en vargavinter i år med är jag övertygad om att tågen stannar igen.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/sverige-satsar-minst-pa-jarnvagen
http://www.dn.se/nyheter/sverige/sa-fungerar-den-svenska-tagtrafiken
http://www.dn.se/nyheter/sverige/svensk-tagtrafik-ett-unikt-experiment
http://www.dn.se/nyheter/sverige/tagforseningar
http://www.dn.se/nyheter/sverige/sa-ska-forseningarna-minska-i-tagtrafiken


http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.749577-svensk-tagtrafik-far-bottenbetyg

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/notan-for-tagkaoset-fem-miljarder-kronor_6554721.svd


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bara fegisar och får utan åsikter låter bli att lämna kommentarer. Det är helt okej att vara hur hård men vad som helst är inte acceptabelt. Jag förbehåller mig rätten att ta bort kommentarer som blir allt för fördomsfulla eller hatiska.