lördag 10 september 2011

Nu räcker det

De senaste dagarna har jag fått ett gäng kommentarer av rent rasistisk art. Jag orkar helt enkelt inte argumentera med sånna idioter. Nog har det hänt tidigare att jag haft heta diskussioner med folk som blivit väl hätska men det är något helt annat än dessa puckon.

Jag anser att ytrandefriheten är en mycket viktig rättighet men den ger inte människor rätt att föra fram sina åsikter i varje givet sammanhang. Jag har självklart ingen demokratisk skyldighet att tillhandahålla en arena för dessa mindre begåvade individer. Jag vet att de alltid i sånna här fall anklagar den ansvarige för bloggen eller tidningen i fråga för att vara antidemokratiska och mot ytrandefrihet men då har man totalt missförstått begreppet. Det är argument från bortskämda ungar som blir arga när de inte har allas uppmärksamhet, inte frihetstörstande martyrer som de vill framstå som. Vill de ha ut sina åsikter får de starta en egen blogg. Det finns inget som hindrar dom, alltså är yttrandefriheten intakt.

Jag har känt mig nödgad att införa inloggning för de som ska kommentera. Man behöver inte logga in på bloggen men man måste ha ett konto hos Gmail/blogger, LiveJournal, typePad, WordPress, AIM eller OpenID. Det är alltså enkelt att både någorlunda anonymt och självklart gratis fortsätta kommentera. Jag hoppas att detta inte avskräcker allt för många av mina vettiga läsare.
Jag kan också ha något större tolerans för dumma kommentarer från folk som är inloggade eftersom jag då kan ha en smula mer koll. Jag skulle ju naturligtvis kunna ta bort infantila kommentarer istället men det ligger mig inte för. Jag har bara tagit bort ett inlägg och det kändes som ett nederlag även om den som fick sin kommentar raderad mycket väl förstod varför när jag i efterhand förklarade. Jag hoppas slippa det så jag hoppas också folk kan hålla sig ifrån rasism här.

För att vara tydlig. Rasism är när man klumpar ihop en hel folkgrupp och tillskriver den gruppen vissa negativa egenskaper. Att utmåla alla av en etnisk grupp som potentiella mördare och terrorister är att gå långt över gränsen till rasist.
All grupper består av individer och det finns ingen etnisk grupp som är homogen. Inser man inte det är man kort sagt dum.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bara fegisar och får utan åsikter låter bli att lämna kommentarer. Det är helt okej att vara hur hård men vad som helst är inte acceptabelt. Jag förbehåller mig rätten att ta bort kommentarer som blir allt för fördomsfulla eller hatiska.