fredag 9 september 2011

Ny bombman i Norge

De har tydligen hittat en ny galning i Norge men den här gången innan han satte sina planer i verket. Att en och annan försöker efterlikna Breivik är inte oväntat men någon liknande massakern på Utöya tror jag inte att vi får se men mycket väl ett sprängattentat. Metoden Breivik var ju enkel och har visat sig effektiv tidigare. Den är också nästan helt omöjlig för polisen att förebygga. Bomben i Oklahoma är skräckexempel på vilken potential gödningsmedel har som vapen.

Men det som verkar knepigt med den här snubben är att han både varit kritisk mot islam samtidigt som han har nära vänner som är muslimer.
Det känns väldigt konstigt. Nästan som om det inte först och främst är en politisk handling. Han kan vara psykotisk eller bara ute efter uppmärksamhet, det är nog min gissning.
Han kanske, som hans polare säger, bara gillar feta smällar och tänkte bränna av en redig ute i skogen.
Än så länge är allt spekulationer, och det är kul att spekulera, men man ska väl låta människan förklara sig innan man drar allt för säkra slutsatser.


2 kommentarer:

  1. inget konstigt alls att han har muslimer till vänner. håll dina fiender närmare är ett uttryck som du kanske känner till, han studerar o lär hur hans fiender agerar osv. smart skulle jag vilja säga. men det är ju dom smäcker läkarutlåtanden till höger o vänster så du vet väl bäst. Ditt sätt o se på saker o ting eller fel sätt

    SvaraRadera
  2. Smart? Låter som om du tycker Breivik är en riktigt hyvens kille.
    För övrigt får det räcka nu. Man behöver inte vara läkare för att inse att du är fånigt rädd för muslimer. Men jag skulle inte längre klassa dig som islamofob utan rätt av rasist. Jag är för öppenhet och du får ha vilka åsikter du vill men det finns inte någon anledning för mig att upprätthålla en plattform för rent rasistiska uttalanden. Jag är för yttrandefrihet men vill du hålla på med sånt här rent skitsnack får du la starta en egen blogg. Mer saker i den stilen kommer att tas bort. Jag vill ha diskussion och det pysslar inte du med. Du drar istället ogrundade slutsatser om mig och pysslar med låga påhopp på hela folkgrupper. Min enkla slutsats om dig blir då NATURLIGTVIS att du inte har alla hästar hemma.

    SvaraRadera

Bara fegisar och får utan åsikter låter bli att lämna kommentarer. Det är helt okej att vara hur hård men vad som helst är inte acceptabelt. Jag förbehåller mig rätten att ta bort kommentarer som blir allt för fördomsfulla eller hatiska.