torsdag 15 november 2012

Åkesson blir allt mer mediavan

Jag läste intervjun med Jimmie Åkesson idag i DN och kan igen konstatera att han är duktig på att hantera pressen och blir allt bättre.
Åkesson sköter sig snyggt när han hanterar pressen från pressen under partiets första riktiga klavertramp med sedvanligt följande drev. Han fokuserar på helt rätt sak när det kommer till Ekeroth. Det har med rätta pratats mycket om SD:s nolltollerans mot rasistiskt språkbruk de sista dagarna och det fällde Almqvist. Genom att klumpa ihop Almqvist och Ekeroth på det sättet lämnar journalisten det öppet för Åkesson att angripa det istället. Genom det kan Åkesson ha räddat Ekeroths karriär.
För övrigt tror jag nog mycket väl att Almqvist kan komma tillbaka också, men det får dröja några år.

För det som de båda har gjort är faktiskt rent sakligt inte samma sak. Ekeroth har knuffat en tjej och han har vevat runt med ett metallrör medans han filmat gruffet. Han har inte sagt något så politiskt dumt som Babbe(vilket var ett nytt ord för mig), blatte-lover eller liknande.

Sen gör journalisten bort sig ytterligare genom att försöka ställa Åkesson till svars för att de båda drevoffren sitter kvar i riksdagen. Partiet kan utesluta dom men dom kan fortfarande göra valet att bli politiska vildar. Där missade Jimmie att trycka dit journalisten men lyckades ändå avstyra det hela på ett snyggt sätt.

Ska jag sammanfatta mitt intryck av Jimmie Åkesson i denna och den intervjun jag såg på tv tidigare så får det nog bli: Synd att han är fascist.

1 kommentar:

Bara fegisar och får utan åsikter låter bli att lämna kommentarer. Det är helt okej att vara hur hård men vad som helst är inte acceptabelt. Jag förbehåller mig rätten att ta bort kommentarer som blir allt för fördomsfulla eller hatiska.