måndag 10 oktober 2011

Ny kanidat kör raka rör

Den republikanska politiken i USA har fått ytterligare ett galet tillskott. Joe the plumber som förra valet blev dragplåster för McCainś kampanj och förkroppsligade Sara Palins alla tal om Joe Sixpack, den amerikanske motsvarigheten till "en vanlig Svensson".

Han klarade i republikanska ögon av Obama i en debatt så han måste nog räknas som politiskt meriterad i dessa kretsar. Han sa senare att McCain hade förstört hans liv men har trots eller kanske på grund av det nu valt att själv ge sig in i politiken på allvar.
Han kandiderar inte till presidentposten utan till kongressen i sin delstat Ohio. Hans största merit är om jag förstått det rätt att han var en rörläggare utan licens som blev ett exempel i en valkampanj. I Sverige hade det inte ens räckt för att komma in i kommunfullmäktige i Lysekil.

Blir partiet allt mer som en såpa för var dag som går eller är det bara jag som tycker det. Joe kan nog bli ett roligt inslag och ska man döma av det lilla jag sett av honom hittills verkar han rätt vettig för att vara republikansk kandidat.
Han hävdar enligt DN att han har en egen plattform att stå på men jag hittar ingenstans vad den är.
Jag tittade lite på hans facebooksida i brist på bättre. Där verkade han ha mycket mer av arbetarprägel än andra kända republikaner. Han verkar ses mer som en av folket, någon som kan föra den hårt slitande amerikanens talan. Joeś fans kritiserar Palin med flera republikaner för att de bara ser till de rika. En slags vänstervåg i högern så att säga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bara fegisar och får utan åsikter låter bli att lämna kommentarer. Det är helt okej att vara hur hård men vad som helst är inte acceptabelt. Jag förbehåller mig rätten att ta bort kommentarer som blir allt för fördomsfulla eller hatiska.