onsdag 7 september 2011

Attacken mot Pentagon

Nu är det dax för tioårsfirandet, eller det finns nog bättre ord, av elfte september. Jag har en fråga som jag ställde mig då för tio år sen och som jag fortfarande ställer mig.
Vart tog vingarna vägen?
Jag räknar mig som skeptiker och fnissar åt de flesta konspirrationsteorier runt den berömda terrorattacken. Men just när det kommer till Pentagon får jag inte ihop det, det hör man inte heller så mycket teorier om konstigt nog.
Hålet i pentagons fasad är helt runt och utanför ligger det ett landninghjul. Hur kommer det sig när såret i fasaden på tornen i new york har så tydlig form av ett plan? Den officiella versionen säger också att värmen blev så hög i explotionen att alla delarna skulle ha förintats vilket är mycket konstigt med tanke på vad de pysslar ihop vid andra krascher. Om det inte var ett plan vad var det då? Jag drar inte automatiskt slutsatsen att det var Bush och CIA som låg bakom, bara för att de ljuger om händelsen innebär inte nödvändigtvis att de låg bakom den.  Men nåt skumt är det. Nån som har en teori.
Om det gör mig till foliehatt borde det vara enkelt att hitta motargument, snälla förklara vad jag missar.

7 kommentarer:

  1. Jag är alldeles för lite insatt i detta för att komma med en lista bevis länkade till olika sidor på internet men kanske är det just det som är problemet, att det finns så mycket olika teorier och tillrättalagda bevis där ute att vad man än väljer att tro så kan man hitta bevis för just det man vill bevisa.

    Nu handlade detta visserligen om Pentagon men folk har hört bomber explodera efter att flygplanen åkte in i tornen och man säger sig ha hittat bombrester. Så redan innan flygplanen åkte in i tornen fanns där bomber placerade men att detta skulle betyda att den Amerikanska regeringen låg bakom vet jag inte, fast det säger du ju visserligen inte för det skulle väl lika gärna kunna ha varigt al-qaida som placerat dessa bomber isf.

    Om ett flygplan störtat rätt ner i en byggnad och sedan exploderar så är det väl inte så konstigt att det inte blir ett märke just precis efter flygplanets som på en tecknad film. Nu säger du visserligen att man inte har hittat rester av vingarna men det finns säkert internetsidor som säger motsatsen ;)

    Skall vi tro på den officiella versionen om att det var al-qaida som körde in med flygplan eller skall man dyka ner i konspirationsdjungeln, jag vet inte och jag är antagligen tråkig för jag bryr mig inte, hehe. (men de är kul att svara på blogginlägg för de) Jag har fult upp med mitt liv och har ingen lust eller orka att ta reda på om och varför Bush ljög om 9/11 men med det sagt skulle jag inte bli förvånad om så var fallet.

    Vad CIA gör och inte gör vet jag inte men jag har hört att de låg bakom Palme mordet och de är jag inte alls främmande för, eller jag tror i alla fall inte att han blev mördad av en random alkis, fast varför inte egentligen, Christer kanske inte gillade honom, han hade ett vapen på fyllan just precis när Olof råkade gå för bi, men detta är en annan diskussion.

    SvaraRadera
  2. Jag hade hållit med om att det inte verkar troligt att märket i byggnaden skulle få formen av ett plan men det var vad som skedde i new york. Och det är också väldigt otroligt att hålet blir mindre än vingbrädden. Det skulle ju kräva att planet fällde ihop vingarna föra kraschen och det gör inga passagerarplan vad jag vet. Jag kunnat tro på det om vingarna skalats av och legat kvar utanför men nu gör de inte det. Så vart tog de vägen?

    SvaraRadera
  3. har du inte sett videofilmerna som fångade planen när dom brakade in i fasaderna? det finns MASSVIS från olika vinklar, har du inte sett personerna som hoppar rakt ner i gatan från tornen? för att slippa brännas levande? snacka om att va insnöad, jag tror du är i behov av en verklighetscheck/miljöombyte

    SvaraRadera
  4. Lär dig läsa. Det är inte New York jag pratar om.
    Snacka om att vara insnöad. För du vet väl att attacken 11:e september var på med än en plats?

    SvaraRadera
  5. Och några tydliga bilder på när planet flyger in i Pentagon har jag aldrig sett. Finns dom så skicka en länk, det bör vara lätt att hitta om det finns.

    SvaraRadera
  6. missförstod lite hur du mena, du nämnde tornen o formen på kraschhålet o nåt om att det inte skulle varit plan, men såg nu att jag missuppfatta.

    men iallafall så förstår jag att du har fest idag antagligen med tanke på datumet.....inte sant?

    SvaraRadera
  7. Nej! Jag firar inte att oskyldiga människor dör om det var det du syftade på. Då har du förväxlat mig med någon annan. Vad har jag skrivit som får dig att dra den slutsatsen? Bara för att jag inte gillar Amerikansk utrikespolitik innebär inte att jag hurrar när amerikaner dör.
    Och bortsett från det ska jag jobba i morgon, och på det är jag kraslig så jag måste ta det lugnt.

    SvaraRadera

Bara fegisar och får utan åsikter låter bli att lämna kommentarer. Det är helt okej att vara hur hård men vad som helst är inte acceptabelt. Jag förbehåller mig rätten att ta bort kommentarer som blir allt för fördomsfulla eller hatiska.