lördag 15 oktober 2011

Vad uppfann Steve Jobs?

Jag måste säga mitt om Steve Jobs. Hysterin kring honom har helt tappat markkontakt. Så jävla fantastisk är han väl inte. Nu kommer den nya mobilen som tydligen ska vara i hans ära. 4S, For Steve. Helt otroligt om det är så och företaget fortsätter att profitera på honom efter hans död och haft detta i pipelinen redan innan han slocknade. Men det tvivlar jag på att de hade.

Jag hör om och om igen på TV och radio att han var en stor innovatör, en av de stora uppfinnarna av vår tid. Men vad uppfann han? Det var inte datorn, inte den grafiska fönsterhanteringen eller musen, inte mp3-spelaren, inte den smarta telefonen och absolut inte läsplattan. Har jag missat nåt?

Han var bra på att bygga teknik för IT-handikappade människor som är beredda att lägga dubbla pengen för en grej som är lite hippare och lite tåligare mot skit på tangenterna. Det är absolut bra produkter och är helt klart rätt val för många människor men det gör inte Steve Jobs till mer än en duktig produktutvecklare. Ingen techno-frälsare utan en kapitalist som utnyttjade människor som levde som slavar i företagets fabriker, precis som alla andra i branschen.

http://www.dn.se/ekonomi/koer-nar-iphone-for-steve-slapptes

2 kommentarer:

  1. James watt uppfann inte ångmaskinen.
    Johannes Gutenberg uppfann inte boktryckarkonsten.
    Johan Petter Johansson uppfann inte skiftnyckeln.
    Apple uppfann inte datorn.

    Men ibland kan det vara svårare att radikalt förbättra en redan befintlig uppfinning än vad det var att uppfinna den från början.

    Steve Jobs var visionären som insåg att datorer skulle finnas i alla kontor och i alla hem. Han insåg detta i en tid då en egen dator nästan kändes lika fjärran som att ha en privat atombomb. Inte ens männen i IBMs styrelse trodde på persondatorn mot slutet av 70-talet.

    SvaraRadera
  2. En produktutvecklare alltså.

    SvaraRadera

Bara fegisar och får utan åsikter låter bli att lämna kommentarer. Det är helt okej att vara hur hård men vad som helst är inte acceptabelt. Jag förbehåller mig rätten att ta bort kommentarer som blir allt för fördomsfulla eller hatiska.