tisdag 18 oktober 2011

The Bitch is back!

Susan Sarandon, är hon inte underbar? Jag tror att hennes mun sprang ifrån hjärnan en stund där.

På en filmfestival nyligen nämnde hon att hon skickat boken som låg till grund för filmen Dead man walking, en fantastisk film för övrigt. Men hon tillägger: "Den förre, inte till den nazist som vi har nu".
Det är roligt när folk tar i från tårna och går utanför vad som är okej att säga. Att kalla påven för nazist är inte okej. Men det är klart det är ju bara två ganska marginaliserade grupper som blivit förnärmade, katoliker och judar. Och dom har ju ingen makt i Hollywood.

Det är sant att Påven eller Joseph Ratzingersom han hette då var med i Hitlerjügend men det i sig tycker jag inte är nog för att kalla någon nazist idag. Dels var Joseph då mycket ung och kan tänkas inte hade utvecklat sin ideologiska kompass ordentligt, det har hänt många. Dels ska man vara medveten om det sociala tryck som fanns i tyskland under delar av Hitlertiden. Var man inte med var man utanför. Det är inte lätt tänka sig en situation där alla Josephs polare var med och han ville inte lämnas utanför och sticka ut. Jag konfirmerade mig av liknande skäl men kom inte och kalla mig för kristen idag.

Jag vet ju inte ifall omständigheterna runt påvens gamla medlemskap i nassarna  var så oskyldiga som jag beskriver ovan men det skulle mycket väl kunna vara det. Hur bizart det än låter kan det faktiskt lite gran ses som en ungdomssynd. Han var inte heller med speciellt länge om den officiella versionen stämmer.
Men det kanske är så att det finns något mer här som inte jag känner till. Nån som känner till om han har haft fler kontakter med högerextrema rörelser senare i livet?


http://www.dn.se/kultur-noje/film-tv/susan-sarandon-i-blasvader

2 kommentarer:

  1. Kul att du ändrat design på bloggen, och gillar titlarna dina gadgets fått ;) "Skit som andra läst" "Böset som grön skriver" hehe

    Asså påven (helgonet) har vart nazist, där ser man. Vet inte om det finns något sådant hos honom nu, det ända jag vet är att han kännt till om kotolska prästers pedofiliska aktiviteter men vart tyst om det. kanske var han själv inblandad...

    det som saknas till bloggen nu är bara en cool logga, inte för att denna e specielt cool men... ;)

    http://annat.personalart.se/gron.jpg

    SvaraRadera
  2. Jag tänkte göra om bakgrunden så man slipper nåt som finns i standard. Det är möjligt att jag gör en logga samtidigt.

    SvaraRadera

Bara fegisar och får utan åsikter låter bli att lämna kommentarer. Det är helt okej att vara hur hård men vad som helst är inte acceptabelt. Jag förbehåller mig rätten att ta bort kommentarer som blir allt för fördomsfulla eller hatiska.