torsdag 8 september 2011

Turkiet sätter ner foten

Oj. Kolla på detta!
Stämmer detta verkligen? Detta var jag inte beredd på och jag undrar verkligen hur det här ska utveckla sig. Det skulle kunna utveckla sig och bli hur jävla stort som helst eller rinna ut i sanden. Antagligen blir det nånstans emellan.
För er som inte orkade läsa den korta artikeln så säger den i korta drag att Turkiet skärper tonen mot Israel. De har länge krävt en ursäkt för de 9 turkiska medborgare som dog under första Ship to Gaza men Israel har vägrat. Nu säger Turkiet att de kommer skicka militär eskort till nästa Ship to Gaza, om det blir fler.
Turkiet säger enligt DN också att de redan vidtagit åtgärder gör att stoppa Israel att ensidigt utvinna naturrikedomar ur östra medelhavet.

Till att börja med börjar vi med slutet. Turkiet ska alltså redan ha vidtagit åtgärder mot Israel i medelhavet? Vad är det för åtgärder? Något militärt får man anta med tanke på sammanhanget. Det känns som om jag har ett hål i min kunskap här. På vilket sätt utvinner Israel medelhavets resurser? Det mest lättillgängliga gissningen är ju att det är frågan utfiskning det är frågan om men hur vidtar man åtgärder mot det utan att sänka fiskebåtar? Här får jag nog läsa på. Eller är det nån som har koll?

Det är väldigt viktigt hur Ship to Gaza kommer att reagera. Kommer de att utnyttja erbjudandet eller vill de inte riskera krig och låta bli? De säger sig ju ändå vara en ickevåldsrörelse. Då kan man inte komma med krigsfartyg.
Vill inte Ship to Gaza ha Turkiets eskort är saken överspelad men om de tar chansen till lite uppbackande muskler är det mycket svårt att veta hur Israel kommer att reagera. Israel är en nation med Gud i ryggen och dom nationerna är farliga. Det tror sig kunna komma undan med vad som helst så de kan mycket väl möta Turkarna med halva sin flotta och spränga skiten ur vattnet. Men detta i kombination med händelserna i Egypten skulle kunna leda till att en helt orättfärdig blockad av Gaza äntligen bryts.


Att Turkiet är med i NATO gör saken ännu mer svårberäknelig. För omvärldens reaktion mot turkiets utspel lär inte vänta på sig, och det kommer bli starka reaktion från alla håll. Jag väntar med spänning på USA:s reaktion, den är viktigare än FN i den här frågan och de leder ju ändå NATO.
Detta är en händelse som skulle kunna vara starten på något stort. Det var nog ingen som trodde att skottet i Sarajevo skulle få så stora konsekvenser som det fick och detta skulle kunna vara en sån sak. Om 50 år när historikerna ser tillbaka skulle det kunna vara detta som de identifierar som starten som utlöser det den där världshändelsen. Nu hoppas jag naturligtvis inte att detta blir ett nytt världskrig som Sarajevo-prylen utan något mycket trevligare.

12 kommentarer:

  1. Trevligt blir det om FN säger att det inte fanns palestinier innan 1967 utan alla flyttade till området utifrån.

    Trevligt blir det om Europa stödjer demokratin Israel och låter de skydda sig själva och sitt folk.

    Trevligt blir det om FN säger till Turkiet att sluta då Israel fick rätt angående sin bordning och alternativ för last finns att lasta på andra platser.

    Ännu mer trevligt vore om inte Turkiet vore Sunni-Islams draglok just nu och kunde avveckla sin allt religiösare ståndpunkt som land och istället satsa på att bli mer demokratiskt och öppet och sträva efter fred.

    Vilka svenskar vill egentligen ha bort Israel? Vilka svenskar har hellre muslimer bland sig kontra judar? Det alla som kan något om Koranen är att om Israel försvinner så kommer fokus att landa - på oss istället. Muslimerna kommer att bli allt jävligare och jävligare och våra korrupta politiker sticker huvudet i sanden och låter befolkning utsättas för vem vet vad...de har tystat ner allt hittills med nya rekord i brott.

    SvaraRadera
  2. Allas vår uppfattning om vad som är trevligt är väl olika.
    Det du beskriver låter som spöken och häxor i mina ögon. Lika dumt som att tro på ZOG. Jag är inte nervös för att muslimerna ska ta över världen.
    Det behöver inte handla om att få bort Israel. Det handlar i mina ögon att tvinga Israel att avbryta en omoralisk och folkrättsvidrig blockad av palestinskt område.

    SvaraRadera
  3. Intressant att ni ignorerar att FN fastställt att Israels blockad är laglig. Men anitisemiter som ni gillar väl inte sanningen.

    http://fredimellanostern.wordpress.com/2011/09/02/svensk-folkrattsexpert-underkand-av-fn/

    SvaraRadera
  4. Det handlar om gasfyndigheter i Medelhavet utanför Gazaremsan, som hittills inte utvunnits.

    SvaraRadera
  5. det är alltid vänsterns svar,alla som inte håller med oss är paranoida, sjuka (läs lider av islamofobi, dom är alltså utbildade läkare som kan dela ut domar så hur somhelst) eller rent ut sagt dumma i huvudet.

    SvaraRadera
  6. Tack PU för svaret.

    Till Anonym om det nu är en och samma person. Jag går gärna efter FN:s beslut vilket innebär gräserna från 67. Riv den jävla muren och lämna tillbaka de olagliga bosättningarna så är jag nöjd.

    Det är väl inte heller så konstigt att jag tar till ord som Islamofob när jag blir kallad för antisimit. Islamofob behöver man för övrigt inte vara doktor för att se att nån är. I detta fallet räcker det att vara läskunnig.
    Uttalanden som "Det alla som kan något om Koranen är att om Israel försvinner så kommer fokus att landa - på oss istället. Muslimerna kommer att bli allt jävligare och jävligare" talar ju faktiskt för sig själva. Det är en starkt fördomsfull syn på muslimer som klumpar ihop alla muslimer till en homogen och högst ondskfull grupp. Några sånna svepande uttalanden om Judar har jag aldrig gjort. Det är alltså mer befogat för mig att skrika Islamofob efter den Anonyme här än vad det är att skrika antisimit efter mig.

    SvaraRadera
  7. om man inte är 100% positiv till allt som har med islam och muslimer att göra då blir man kallad islamofob. det är ju sjukt om nåt. man får inte ha minsta kritik ang islam och muslimer utan att bli anklagad för att ha en sjukdom. fobi=sjuklig okontrollerbar rädsla för nånting som inte är farligt överhuvudtaget. och nej jag är inte den anonyme som skrek antisemit

    SvaraRadera
  8. Religion är skit.9 september 2011 kl. 15:20

    Anonym: Lustigt att du hänvisar till Koranen, vi kanske ska ta med judendomens heliga skrifter Torah och Talmud i debatten också, eller varför inte bibeln? I samtliga skrifter står saker som inte hör hemma i ett civiliserat samhälle. I bibeln står det att läsa att en otrogen kvinna ska dödas, i torah står det att araber är hundar och ska dödas... Men du väljer att bara nämna Koranen? Konsekvens tack.

    SvaraRadera
  9. Instämmer med föregående talare.

    Skulle uttalandet "Muslimerna kommer att bli allt jävligare och jävligare" klassas som typ 97% islampositiv då eller?
    Jag klassar det naturligtvis som rent fientligt mot muslimer och islam. Det låter som någon som t.o.m är rädd för islam. Alltså Islamofob. Vad är problemet?

    SvaraRadera
  10. Anonym 8 september 2011 23:14

    Kan kallas anonym ABC.

    1. Palestinierna kom till över en natt då Jordanien förlorade Östra Jerusalem - alla araber var då ditflyttade arbetare. Yasser Arafat till exempel är född Egyptier. Detta var 1967.

    Efter dusten 1948 så råder krigsstillestånd varpå ingen fred är signerad. Kriget 1967 skrevs en fred heller inte under varpå det inte finns några gränser att förhålla sig efter. Israel to strategiska områden som de behöver för att skydda sig själva - se på en karta hur otroligt tunt Israels landmassa är samt alla angrepp mot landet så behöver de lite mer område.

    De så kallade Palestinierna - utan historia, land, gränser, kungar, böcker, eller några stater runt de heller som känner till de innan de försvann 700 år före kristus har ett land i Jordanien i britternas Palestina- mandat - dock så förvägras araberna medborgarskap i Jordanien.

    Israel kan för det första inte ockupera land som ingen äger - samtidigt som det land de bygger på inte ägs av en stat. Araberna som kallar sig palestinierna över en dag 1967 äger inte området - det är ingenmansland. Ingen så kallad Palestinier har några som helst bevis på att de funnits längre än 1967 - alltså ett påhittat folk. Och du stöttar detta och kallar mig för psykiska namn.


    Om du syftar till hur de beteer sig i Europa - så har de blivit jävligare. I sverige kom muslimer som ville bort från MÖ och Islam - idag dras de motviliigt tillbaka - det blir jävligare med större moskeer där hattal från Imamer predikas och våldet ökar när muslimer blir fler. Ett fakta. Och ju fler de blir desto mer våld och skit blir det.

    Sedan dec förra året har Israel beskjutits mer än 500 gånger med raketer.
    Runt 8500 personer dog i attacker innan muren byggdes - idag dödas nära noll Israeler - muren håller Israeler i liv så den bör vara kvar...och som sagt eftersom det aldrig blev fred 1967 så finns inga gränser att ta hänsyn till.

    Blockaden av Gaza är nödvändig då den är en konstant aggressor mot Israel och inga fler vapen ska få komma dit. Du verkar helt förtrollad med fakta om vem som egentligen gör vad. Du verkar inte inse att Palestinier är ett modernt påhitt för att kunna kriga mot Israel och att folk kom från alla håll och kanter.

    Spöken och Häxor - nädå - har kollat den historik som finns tillgänglig och den redovisar enkelt för att Palestininera är en bluff. SAmtidigt då som ingen Palestinier kan berätta om deras historia <- dock kan Walid Shoebat det - en avhoppad PLO-terrorist som även han blev Palestinier över en natt. Han berättar det som vittne.

    re: Religion är skit. sa...
    Gammal trött ursäkt.
    1. Islam är 80% erövring - Bibeln handlar 15% om krig (dock ej erövring) Talmud vet jag inte men judarnas historia i 2000 har inte varit expansiv eller alls i närheten äv äckel som Kristendomens 33 miljoner mördade och Islams 330 miljoner mördade...så det är att verkligen skojja om storlekar - tror du är totalt usel på matte.

    SvaraRadera
  11. Anonym ABC

    Tilägg:'Araberna som skjuter på Israel är krig - att Israel tar mark är bara naturligt. Vara låta krigförande araber få behålla mark de beskjuter Israel ifrån? Jag anser att Israel ska deklarera att ta ett visst stycke mark för varje raket som skjuts på Israel - efter 500 raketer sedan dec så bör det bli en stor del mark.

    Araberna har brutit varje avtal och vaägrat göra något produktivt...kan förstå att Israeler tröttnat - de har bara vara ansatta i detta område i mer än 100 år vid det här laget.

    SvaraRadera
  12. Jävlar. Det är så förvirrat att jag inte ens vet vad jag ska börja.
    Ingemansland? Ha ha ha. Det var fan det dummaste jag hört. Det har bott folk där i alla tider. Vilka är vi att bestämma om dom har ett land eller inte och skänka bort det. Vid genetiska undersökningar har det blivit tydligt att de allra flesta av dagens Israeler inte har större koppling till regionen än jag har.

    Logiken haltar grovt när man säger att ena sidan har rätt att försvara sig men inte den andra.

    SvaraRadera

Bara fegisar och får utan åsikter låter bli att lämna kommentarer. Det är helt okej att vara hur hård men vad som helst är inte acceptabelt. Jag förbehåller mig rätten att ta bort kommentarer som blir allt för fördomsfulla eller hatiska.