Själva snön är antagligen inte marknadshetsarnas fel men kaoset som den skapet kan man i mycket skylle dem för.
-Hur i helvet då? Skulle nog en vän av blått fråga, och mycket befogat.
Men det är egentligen ganska enkelt. SJ är idag uppdelat och avknoppat till små självförsörjande spillror av sitt forna jag. Spillror som är slimade till den punkt att det inte finns ekonomiskt utrymme att ha någon kaosberedskap.
Det finns idag inte kvar några lokaler som kan isa av tåg i någon större skala. Det finns inte utrymme för några reservtåg när de första fryser ihop. Det är följden av privatiseringar.
Förr fanns statens järnvägar för att serva folkets resebehov, nu finns det en massa bolag som bara vill tjäna pengar. Att folk inte kommer till jobbet och att halva Sverige stannar är inte ett problem när vinsterna är högre än nånsin. Det var väl ännu en i raden av lyckade privatiseringar?
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
SvaraRaderaAsså SJ är privatiserat, där ser man. Då skulle man kunna ha detta som ett exempel på att privatisering av statliga bolag ej är något bra alternativ. Jag har inte så stor koll på fördelar kontra nackdelar med privatisering, men nu har du i alla fall tagigt fram en nackdel, att de privata företagens profittänkande går ut över, i det här fallet, SJ resenärer. Får se om brorsan som är moderat kanske kan kontra med några fördelar :)
SvaraRaderaJag som trodde det statliga banverket hade lite med saken att göra. Sen är ju SJ fortfarande statligt ägt och den privata marknadsandelen är tämligen liten.
SvaraRaderaMen nu får nog herrn göra lite research innan han kastar ur sig vad för dumheter som helst!
SvaraRaderaKraaaam på´re!
Banverket har inget med själva driften av tågtrafik att göra längre. Lok, vagnar och underhåll av dem sköts av privata företag.
SvaraRaderaJag tycker det lustigaste med soppan var hur alla inblandade skyllde på varandra. Hade stora möten mitt i kaoset för att utvärdera och diskutera istället för att göra det som torde vara lämpligast, alltså agera. Å i mitten står den mest bizarra, lustiga, skithögen av alla politiker, Maud,och börjar kasta smuts på de rödgröna precis som att det skulle hjälpa. Hmmm, ett jävla skådespel skoj att luta sig tillbaka och skratta åt de puckon som ska se till att vårat samhälle fungerar.
SvaraRaderaSamtidigt mitt i skiten fanns underbemannad personal som slet dygnet runt för att fixa iordning röran. Nästan så man blev kommunist i allt detta och vill ha revolution och arbetarstyre. Det är ju helt klart bättre än dagens alternativ.
Jo visst skrattade man. Speciellt som man själv bara har tio minuter till fots för att komma till jobbet. Då kan man kosta på sig det.
SvaraRaderaVad gäller den allvarligare frågan om proletariatets diktatur så är det en fin tanke med massgravar som följd. Allt blir fel när det blir för dogmatiskt. Det vi lever i idag är extremen åt andra hållet, marknadens diktatur. Den skapar en helt annan slags massgravar men kontentan är i stort sett den samma.
"Fin tanke men massgravar som följd", är det inte så man säger om en helt annan ideologi.
SvaraRaderaAnsvaret ligger naturligtvis som ni säger på staten. Att huvudaktören SJ köper in privata tjänster är inget konstig så länge upphandlingar med mera sköts på rätt sätt.
Bara för att sjukvården blir privatiserad tvingas vi ju inte gå till närmaste kvacksalvare.
Vilken ideologi bortsett från kommunismen tänkte du på då?
SvaraRaderaVad jag skrev var att den dogmatiska marknadsekonomin ger samma resultat.
SJ:s upphandlingar sker ju som de ska i en marknadsekonomi. Problemet är ju att för att företagen skall vara konkurenskraftiga i sina bud måste de slimma organisationen så att det omöjligt kan finnas plats för beredskap när något händer. Som en rejäl vinter.
Eller hur menar du att upphandlingarna skall gå till istället? Ska lägsta pris inte vara en faktor?
SvaraRaderaSom upphandlare kan man naturligtvis ställa en mängd olika krav utöver priset. Jag skulle tro att vi genom SJ försörjer en hel del tjänstemän, läs pappersnissar, som dagarna i enda enbart sysslar med detta. Om bristerna nu ligger i för lågt ställda eller ouppfyllda krav låter jag vara oskrivet.
SvaraRaderaVad är det då för krav man ska ställa? Vad kan man ställa för krav på ett konkurensutsatt företag som inte kommer få stryka på foten under slimningar av organisationen. Beredskap för extrema förhållanden var bland det första som privatiseringen rationalliserade bort. Men pappersnissarna är kvar och de tjänar mer än nånsin.
SvaraRadera